Gepost: 25-04-2015 15:32
rikoes
1e monteur apk keurmeester
Lid sinds: 25-11-2009
175 bijdragen
Beste forum collega's, probleem met deze sprinter. Auto is binnengebracht met een defecte distributie. Tandwiel voor de aandrijfing dmv distr ketting van de uilaatkant nokkenas helemaal gebroken, met als gevolg een aantal kromme kleppen en gebroken klepstoters! Na het demonteren van de motor kwam ik ook tegen dat de hoofdlagers bij de derde en vierde kap helemaal versleten waren. Krukas af laten draaien en nieuwe hoofdlagers (overmaat) gemonteerd. Nieuwe distributieset en zuigerversets gemonteerd.Drijfstanglagers was niets aan te zien (net als nieuw). Andere gebruikte Cyl. kop gemonteerd. Oliepomp uit elkaar gehaald maar zitten geen groefjes in en bij rond draaien pompt hij ook wel op. Dus vroeg mij af wat de oorzaak is geweest.... Ketting was langer als de nieuwe, dus iets opgerekt(370.000 km) of geen oliedruk gehad.... Nu heb ik de hele motor weer in elkaar zitten en in de auto gezet en aan het draaien gemaakt. En heb helaas geen of niet voldoende oliedruk. Krijg wel olie in het filterhuis, maar bij de klepstoters en de distributiekettingspanner geen druk omdat deze 'zacht' blijven en niet hard worden door de oliedruk! Hoe kan ik nu het beste zien of deze pomp wel of geen voldoende opbrengst heeft of een evt andere oorzaak lokaliseren? Helaas heeft deze motor geen oliedruksensor en zie zo ook niet waar ik oliedruk kan meten...... Bvd grt Rikus
Bijgewerkt door rikoes op 25-04-2015 17:22
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen