Mercedes Sprinter slaat niet meer aan

Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
Sprinter
Type
Sprinter
Uitvoering
-
Bouwjaar
2007
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
371
Gepost: 22-02-2021 10:09
Professional

WISSE

MONTEUR
autobedrijf jan wisse
Universeel

Lid sinds: 21-05-2012
7 bijdragen

Goedemorgen,

 

Mijn naam is Francis Wisse en ik ben werkzaam in een autobedrijf.

Via internet kwam ik bij jullie terecht en hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.

 

Op de brug staat nu een Mercedes Sprinter uit 2007. Motornummer: 646.984

Deze bus hebben we een tijdje geleden ingeruild op een nieuwere Sprinter. 3 jaar geleden hebben we een andere motor in deze bus geplaatst, hier hebben ze nog zo'n 65000 km mee gereden.

Bij inname van deze auto liep deze al niet goed. Geen vermogen enz. maar startte wel.

Maar helaas werd dit probleem niet beter en moesten we elke keer bij het starten vrij lang wachten tot deze aanslaat.

Nu we er in zijn gedoken komen we niet verder.

Bij de Mercedes dealer uitlaten lezen, met als resultaat: de hogedrukpomp (brandstofpomp) levert onvoldoende druk.

Dus aan de hand daarvan hebben we bij Brus motoren in Schijndel een andere pomp besteld en gemonteerd.

Helaas geen verschil. De brandstofdruk zie je langzaam oplopen naar ong. 280 bar. en dan slaat hij voorzichtig aan.

Zodra ik voorop de commonrail de druksensor losgooi, start de auto veel sneller en tijdens het rijden heb ik ook bijna normaal vermogen.
Dus deze sensor is ook al vernieuwd zonder resultaat.

Je zou dan zeggen dat het systeem ergens behoorlijk wat druk verliest. Verstuivers??

Delphi verstuivers gedemonteerd en laten testen. Resultaat: 3 Kapotte verstuivers! 

Andere verstuivers er in gezet. Starten........niks. Startmotor vliegt rond maar slaat niet aan.

Brandstofdruk 7 bar.

Dan zit er achterop de commonrail ook nog een regelventiel, deze zorgt voor de juiste druk in de commonrail en moet de retour afsluiten of openen. Doordat er uit de retourleiding van de commonrail diesel bleef komen, ook tijdens het starten, leek het mij dat dit ventiel stuk was. dus hebben we er een compleet andere commonrail buis incl. sensor opgezet.  

Na de montage starten, slaat niet aan, oude regelventiel op de (nieuwe) commonrail gezet......beetje start pilot en slaat aan. Dus dan zou je zeggen dan is het regelventiel op de andere commonrail kapot. Nog een ander ventiel laten komen, start nooit meer. 

geen brandstofdruk in de commonrail. Druk loopt ook niet meer langzaam op. 7 bar volgens mijn Snap-on tester.

Vanaf de brandstoftank tot de hogedrukpomp heb ik volle bak diesel. Gooi ik de retour los die direct op de pomp zit dan spuit hij alles terug naar de tank.

Krukassensor is ook vernieuwd.

Dus vanuit de pomp gaat de diesel niet naar de commonrail of verstuivers.

Er zit op de pomp ook nog een regelventiel, hier heb ik nu een nieuwe voor liggen. 

Hoe kan ik controleren of de pomp wel draait? en wat doet het regelventiel op de pomp precies? 

Let op ECU is gechipt, maar auto is rijdend op de brug gezet. Kan het zijn dat er nu verkeerde waardes worden doorgestuurd?

Doordat we er al zo mee bezig zijn geweest, met componenten uitwisselen, druk meten, denken, zijn tips welkom.

Ik kom er niet meer uit en hoop op de kennis en helder nadenken van jullie!

 

 

Groet,

 

Francis Wisse

Autobedrijf Jan Wisse

Gemeten

Brandstofdruk

Uitgelezen met

Snap-on Solus edge

Foutcodes

Brandstofdruk onder de limiet

Bijgewerkt door Tom op 23-02-2021 12:57
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.