Gepost: 16-03-2011 18:45
Christophe
Chef werkplaats
AGS Zwevegem
Lid sinds: 23-11-2008
255 bijdragen
Hallo iedereen,
ik heb een collega (carrosserie-afdeling) die zijn sprinter chassis-cabine wil gebruiken als mobiele kruidenierszaak. Nu zal hij een "koeltoog" installeren en een beetje verlichting.
om de koeltoog te laten koelen heeft hij 230v nodig=> omvormer plaatsen. Nu is mijn vraag;
Zou ik dit op een aparte batterij laten werken? Zo ja dacht ik het laadcircuit van de alternator op die batterij aan te sluiten via een relais die aangestuurd wordt via de 12v feedback van de alternator. Zo voorkom je dat de batterij van de bestelwagen ook wordt leeg getrokken en wordt ze bijgeladen tijdens een draaiende motor. In theorie lijkt me dit een goede oplossing MAAR ik vrees dat de aparte batterij te snel zal ontladen;
de verlichting, koeltoog, de omvormer zijn erop aangesloten, en plus, ik weet niet of de alternator dit allemaal zal ophalen. Hoe lang blijft hij ieder keer stilstaan? Hoe lang rijdt hij tussen de ene klant en de andere?
Heeft er iemand een ander/beter idee? Hoe lossen de "ombouwers" dit op?
Christophe
Gemeten
nvt
Uitgelezen met
nvt
Foutcodes
nvt
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken