Gepost: 03-01-2014 21:02
DiagnoseUniverseeltje
Diagnose Specialist
Garage van den Berg Plasmolen BV
Lid sinds: 02-12-2007
214 bijdragen
Goedenavond,
Bij deze auto heb ik circa drie maanden en 13000KM geleden de dynamo laten reviseren omdat volgens de klant af en toe het accu lampje ging branden. Op dat moment laden dynamo netjes 14,1 volt maar na een systeemscan van het voertuig bleek dat er op diverse ECU de melding kwam dat deze een te lage voltage hadden gehad. In overleg met de klant is toen besloten de dynamo te laten reviseren (sleepringen, regelaar en lagers zijn toen vernieuwd). Afgelopen week kreeg ik het voertuig weer in mijn werkplaats omdat de remblokken voor waren versleten en er een fout in het voorgloeisysteem zat. (gloeibougies 2 en 3 defekt). Tevens melden de klant dat het accu lampje weer af en toe ging branden, maar omdat er tijdens dit branden ,soms wel enkele honderden kilometers lang er geen enkel systeem uitviel en de wagen gewoon bleef starten had de klant er ook geen moeite mee. Maar omdat ik wilde weten wat de oorzaak was ben ik na het vervangen van de gloeibougies en remschijven/ remblokken toch met het uitlezen van het voertuig begonnen. Er stonden wel enkele fouten in het systeem maar geen enkele wees op een spanningsprobleem. Vervolgens laadspanning gecontroleerd 14,1V, LIN bus signaal en dutycycle veldspanning vanuit de motor ECU waren aanwezig. Vervolgens een proefrit gemaakt en na ongeveer 100KM sprong het accu lampje en MIL lamp aan. MIL lamp ging na een bepaalde tijd weer uit maar de accu lamp bleef branden. Vervolgens weer gaan meten nu was de laadspanning 12,9 V en LIN bus en dutycycle signaal veldspanning waren beide op de regelaar aanwezig. Systeem uitgelezen en hier kwamen in het MM systeem de volgende fouten naar boven P2339 "variant coding Data record: checksum error"en P2347 "Internal error because of rom or eeprom AT has been coded as MT". Na wissen van deze code was het accu lamje uit en laden de dynamo weer gewoon 14,1V. Weer gereden totdat accu lamp ging branden en wederom stonden dezelfde codes erin. Laadspanning gemeten en deze was wederom 12,9V. Fouten gewist en wederom was alles normaal.
Nu denk ik dat om de een of andere rede de kodering van de ECU van het MM is veranderd van AT naar MT (auto is voorzien van automaat) en dat met een herkodering cq software update het probleem misschien verholpen kan zijn maar de plaatselijke mercedes dealer wil niet zeggen wat dit gaat kosten en hij is van plan om zelf eerst een diagnose te gaan stellen met bijkomende kosten alvorens te gaan herkoderen cq updaten.Dit omdat volgens zijn opinie de kodering niet kan zijn veranderd. Mijn vraag is of iemand hier op het forum al eens een soortgelijk probleem heeft gehad.
Groeten Emiel
Gemeten
Laadspanning en LIN bus signaal en dutycycle signaal veldspanning vanuit ECU dynamo gecontroleerd mbv fluke en pico scope
Uitgelezen met
Maxidas
Foutcodes
P2339 en P2347
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken