Rookt bij deellast, geluid / nagel bij 1 toerental

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
Vito
Type
TYPE W638
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000/2
Brandstof
Diesel
Reacties
27
Bekeken
3699
Gepost: 08-10-2013 13:24
Professional

Tomba

Lid sinds: 22-11-2007
121 bijdragen

Beste mensen,

 

Wij hebben een MB Vito 112CDI van 2000 met 290.000km staan met de volgende problemen.

1. Onder de 2000 1/min bij flink gasgeven (zovel stilstaand als rijdend) hoort men een soort van nagelen. Dit kan bij andere toerentallen niet waar genomen worden. Wij hadden misschien het vermoeden dat er een drijfstanglager of dergelijks kapot was maar dit lijkt ons sterk gezien het bij 1 punt wordt waargenomen.

Later is het volgende probleem erbij gekomen:

2. 2e probleem doet zich tot voor kort voor. De uitlaat laat zwarte plofjes zien tijdens het rijden in deellast. De motor voelt ook aan als een 3 cilinder in dit gebied. Tijdens vollast of stationiar draaien loopt de motor prima.

 

Er is 1 foutcode opgeslagen mbt het gloeisysteem (P1482 - Gloeibougie uitgangsstage).

Ik heb de actuele en gewenste raildruk uitgelezen met Autocom. De actuele volgt de gewenste keurig. Echter is de refresh rate van de parameters niet erg hoog. Mogelijk mis ik pieken die wel op de scope waargenomen kunnen worden. Dit is nog een stap die we gaan uitvoeren.

 

We hebben van alle 4 de injectoren gelijkmatig de retouropbrengst gemeten en deze zijn gelijk (bij stationair draaiende motor).

 

In het verleden zijn bij 200.000km 1 of 2 injectoren vervangen. Bij de verstuigers ziet het er allemaal droog en koolaanslagvrij uit (dit is allemaal gereinigd bij de reparatie in het verleden). Echter hebben wij het vermoeden dat er 1 of meerdere injectoren niet goed werken.

Is het mogelijk dat een injector goed functioneerd bij stationair en bij een bepaalde opbrengst/druk de wensen overlaat of zelfs te veel inspuit (> zwarte rook)? 

Helaas kan ik de rondraai/acceleratie van elke verbranding op het motortoerental niet uitlezen met Autocom. Anders had mogelijk de foute injector zich laten zien.

 

Heeft iemand een idee wat het probleem is of heeft iets gelijkwaardigs mee gemaakt?

De EGR klep hebben we afgesloten dmv een plaatje. Ook dit maakt niets uit. Het inlaatspruitstuk is wel erg verkoold van binnen.

 

 

Gemeten

Gewenste & Actuele raildruk, Voor- & hoofd inspuitduur (msec)/inspuit moment (°CA), retour opbrengst injectoren

Uitgelezen met

Autocom

Foutcodes

P1482 - Gloeibougie uitgangsstage

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen