auto gaat op 3 cilinders lopen zodra deze warm wordt

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mitsubishi
Merk
Mitsubishi
Model
Grandis
Type
Grandis
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
8173
Gepost: 18-01-2010 08:51
Professional

Marcel1971

Lid sinds: 11-01-2010
8 bijdragen
Een aantal weken geleden kreeg ik een Mitsubishi grandis diesel 2.0 did binnen met een koelwater probleem (motorcode bsy uit 2006 met volkswagen pompverstuiverblok) Na een uitgebreide diagnose ben ik tot de conclusie gekomen dat de lekkage van binnenuit de cilinderkop kwam. Ik heb de cilinderkop vervangen (nieuwe) de kop was geheel leeg dus alles moest worden overgebouwd kleppen nokkenassen e.d. Na montage van de kop sloeg de motor niet aan en kwam ik tot de conclusie dat bij het demonteren van de pompverstuivers de o ringen en de stelbouten vervangen moesten worden Toen deze vervangen waren sloeg de motor aan en liep in de eerste instantie goed, tot we gingen proefrijden. Bij een gemiddelde snelheid begon de motor te schudden, met optrekken en gasgeven merkte je nagenoeg niets. Auto aan de testkast gehangen en uitgelezen, de 4e cilinder had cilinderoverslag er brande overigens geen motorstoringlampje. Na wat zoekwerk en rondbellen kwamen we tot de conclusie dat er bij volkswagen wel eens een kabelboom of een pompverstuiver defect ging gezien de lage km stand (85000 km ) leek dit onwaarschijnlijk. Ook omdat bij volkswagenmotoren het probleem bij een hoog toetenral voorkomt maar we hebben toch de kabelboom en de pompverstuiver eenheid van de 4e cilinder vervangen het probleem was opgelost. We hebben de auto 2 avonden aan een monteur meegegeven en er waren geen inhoudverschijnselen meer. Totdat de klant de auto ophaalde en gelijk de volgende dag melde dat de auto bij een laag toerental schud (ongeveer 1500 omw/min) we hebben auto teruglaten komen en met de klant een proefrit gemaakt, en inderdaad de auto schud als je onder de 1500 omw/min komt. we hebben toen de pompverstuivers nagesteld (tot de aanslag en dan 180 graden terug) deze afstelling was niet goed maar het probleem was niet verholpen en de auto is steeds slechter gaan lopen. Nu zit ik met het volgende probleem: Koud start de auto goed en loopt dan netjes op 4 cilinders. Naarmate de naald van de temperatuurmeter omhoog komt(+- 65 granden) gaat de auto lichtjes op 3 cilinders lopen dit voel je aan de uitlaatgassen Naarmate de auto warmer word gaat hij steeds slechter lopen (stationair) net zolang totdat hij duidelijk hoorbaar op 3 cilinders loopt, en er wordt nog steeds cilinder overslag herkend op de 4e cilinder (met de nieuwe pompverstuiver eenheid) als je met de auto rijd dan zit er genoeg vermogen in, hij houdt niet in totdat je onder de 1500 omw/min komt ongeacht welke versnelling en dan voel je de auto schudden alsof hij op 3 cilinders loopt kom je boven de 2000 omw/ min dan schiet de auto vooruit en is er niets meer waar te nemen Er zit een nieuwe kop op, een nieuwe pompverstuiver eenheid op de 4e cilinder, een nieuwe kabelboom in de motor (die de pompverstuivers en de gloeibougies aanstuurt) de compressie is goed (deze is alleen elektronisch te meten en geeft op elke cilinder een toerenval van -2/+2 omwentelingen) als laatste nog de brandstof druk van de tandempomp gecontroleerd de auto komt gemakkelijk aan deze waarde 10.5 bar bij 4000 toeren alleen heb ik bij dat toerental geen problemen wel gemerkt als de motor koud is heb ik stationair toerental een druk van 4.5 bar en zodra de motor opwarmt en op 3 cilinders gaat lopen de druk daalt tot 3.5 bar misschien is dit niet goed maar ik heb geen gegevens hierover en geen andere diesel beschikbaar om dit te vergelijken misschien heeft iemand een idee/oplossing groet Marcel
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.