Gepost: 23-09-2018 21:43
Lid sinds: 04-02-2014
78 bijdragen
Goedeavond,
Ik heb hier een pajero 3.2 diesel staan met de ( slecht ) bekende zexel vrz.
Wagen goedkoop gekocht door klant met pomp probleem, geen historie bekend dus.
Pomp uitgebouwd, open gemaakt, bleek aantal zaken stuk, gebroken, wat metaal deeltjes onder solonoide / stopklep.
vervangen delen: lagedrukzijde lamellenpomp, rollager, 2 bussen van de vervroegings zuiger, vervroegings sensor, ( stift was gebroken ) komt bij deze pompen zeer regelmatig voor zodat heel de pomp kapot gedraaid wordt.
toerental sensors,
Alle dichtingen en askeerring.
Electronische governor getest, referentie weerstanden gecontroleerd, positie sensor, temperatuur sensor.
pomp weer gemonteerd, met extern diesel tankje, in verband met eventueel vuil, roest en vocht in de tank, daar gaan deze pompen ook op stuk, gecorrodeerde vulbuis, vaak oorzaak.
Echter slaat slecht aan, en blijft niet stationair lopen, geen overmatige rook.
Met contact aan hoor je de governor, deze krijgt ongeveer 1800-2000 Millivolt. zou dus stationair moeten kunnen lopen.
Pomptiming getest, moet op tijd staan, gemonteerd staat deze 1 tand verder in verband met schuine vertanding.
Geen foutmeldingen ook niet in dashboard, kwam er achter dat zelf gegenereerde fouten niet altijd een foutmelding opleveren.
Wel opmerkelijk dat met eeprom unit losgekoppeld , stekker los of vast geen verschil te constateren was.
Eeprom unit aan de zijkant van de pomp gemonteerd, item nummer 160, iemand idee wat deze normaal gesproken moet doen? vervroeging?
Voor dat ik de pomp opstuur naar een bedrijf in Sevilla die dus ook de electronische kant kan checken, wilde ik het even op het forum posten.
Misschien iemand ervaring met deze ( gammele ) pompen?
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken