Geen vonk / diverse metingen uitgevoerd

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mitsubishi
Merk
Mitsubishi
Model
Space star
Type
Spacestar
Uitvoering
-
Bouwjaar
1999/9
Brandstof
Benzine
Reacties
19
Bekeken
7365
Gepost: 14-12-2012 17:13
Professional

martinvanb

Autotechnicus
Universeel

Lid sinds: 09-05-2008
167 bijdragen

Ik ben al een tijd met dit probleem bezig maar weet het nu even niet meer, je zou denken simpel een mitsubishi spacestar zonder vonk, zet er een andere ontsteking in en het werkt weer, normaal wel maar niet in dit geval.

Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven :

4 weken geleden, klant komt stil te staan met z'n auto, ANWB erbij geweest conclusie geen vonk, auto is hier gebracht ik een gereviseerde ontsteking met ingebouwde bobine en krukassensor besteld bij deijne, erin gezet starten en weer lopen.

Klaar opgelost denk je dan,

2 weken geleden, klant komt wederom stil te staan met z'n auto, ANWB er weer bij, conclusie een te zwakke vonk.Auto hiernaartoe gebracht,na een paar metingen gedaan te hebben die goed waren toch in samenspraak met deijne de ontsteking omgeruild, omdat ze geen gereviseerde meer op voorraad hadden kreeg ik een gebruikte ontsteking die van een lopende motor af is gekomen.

Ontsteking gemonteerd en nog steeds een te zwakke vonk, na wat metingen te hebben gedaan verdween die zwakke vonk ook en hadden we dus wederom helemaal geen vonk meer.

Omdat ik weer begon te twijfelen over de ontsteking heb ik via een andere leverancier nog een gebruikte ontsteking laten komen, deze gemonteerd en nog steeds geen vonk.

Nu ben ik wat dieper op de metingen in gegaan en heb er een Scope bij gepakt met de volgende bevindingen, het schema met pennummers heb ik als bijlage toegevoegd.

Pen 1 = Geschakelde spanning 12 Volt en zakt tijdens starten naar 10,4 Volt

Pen 2 = Staat niet in het schema maar zit wel in de stekker op de auto ( misschien weet iemand waar deze voor dient, draadkleur is wit)

Pen 3 = Stuurdraad vanuit de ECU geeft tijdens het starten een blokspanning van 0,5 Volt met een tijdsduur van 10ms

Pen 4 = Massa is goed ook tijdens starten

Pen 5 = Signaaldraad vanuit ontsteking geeft tijdens het starten een blokspanning van 4 Volt met een tijdsduur van 12ms

Pen 6 = Geschakelde spanning 12 Volt en zakt tijdens het starten naar 10,4 Volt

Pen 7 = Massa is goed ook tijdens het starten

Verder heb ik nog de weerstanden van de bobine opgemeten deze zijn van de secundaire spoel 13,2 KOhm en van de primaire spoel 0,6 Ohm

De distributie heb ik geopend om te zien of alles op tijd staat, dit is ook ok, als je de krukas op het 0 tijdstip zet staat de nokkenas ook op tijd en de rotor op het pinnetje van cilinder 1.

De rotor draaid ook tijdens het starten.

Ook nog gekeken met een bougiekabel rechtstreeks op de bobine of deze vonkt, dit was niet het geval.

De ECU uitgebouwd en de stekkers gecontroleerd, dit was ok

De weerstanden van de bedrading ECU naar ontsteking doorgemeten, dit was ok.

 

Ik hoop dat jullie me een beetje feedback kunnen geven met dit probleem, ik heb alle posts in dit forum met dit probleem doorlopen maar heb er geen antwoord kunnen vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Downloads (1)

  • mitsibishi-space-star.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen