Vonkt 180 nokkenasgraden te laat/vroeg

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Motorfietsen
Model
Overige motorfietsen
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2009/2
Brandstof
Benzine
Reacties
21
Bekeken
1352
Gepost: 12-09-2017 12:51
Professional

Diesveld

Autotechnicus
Universeel

Lid sinds: 07-01-2016
19 bijdragen

Goedenmiddag autotechnici,


Vandaag hebben wij een motorscooter, maar als autotechnici kunnen wij hier natuurlijk ook mee overweg.

Het gaat om een Gilera GP800, deze heeft een V-blok met de inlaten aan de binnenkant en de uitlaten buiten. Hij heeft één nokkenassensor op cilinder één (bovenste en verticaal) waarmee hij het ontsteking en inspuittijdstip berekend voor beide cilinders, cilinder twee (voorste) staat in een hoek van circa 90° en dus horizontaal.

De klant heeft last gehad van olieverbruik welke hij trachte zelf op te lossen, hij heeft beide cilinderkoppen gereviseerd en de zuigerveren vernieuwd, hierna het zaakje op "tijd" gezet en de kleppen "gesteld". een derde heeft ook nog een keer de kleppen "gesteld".
De motor kwam bij ons met ploffen in de uitlaat en niet stationair draaien.
Al snel constateerde wij dat de nokkenassen verschilde, de eerste had een markering P welke ook op het nokkenastandwiel bij de timing markering zichtbaar was, cilinder twee heeft op de nokkenas een A, echter had de klant het nokkenastandwiel in positie P gezet. Na deze daad te controleren met het werkplaatshandboek constateerde wij dat het nokkenastandwiel van cilinder twee toch echt omgedraaid moest worden zodat markering A zichtbaar werd (welke 180° verder staat dan P). Zo gezegt zo gedaan, kleppen ook even gesteld (op tijd markering P werd de uitlaat bediend en dus stond de klepspeling daadwerkelijk wel erg ruim toen klant en derden hem op die markering afgesteld had) en de compressie was terug.
Echter loopt de motor slecht(er) en backfired hij naar de inlaat, na de ontsteking met behulp van de scoop uit te rekenen blijkt dat deze op het begin van de inlaat vonkt(180° te vroeg/laat), dit hebben wij dubbel gecontroleerd door met de stroboscoop op het nokkenastandwiel te richten met gedemonteerd kleppendeksel.
Wanneer wij het nokkenastandwiel van cilinder twee toch weer op markering P zetten blijft de motor wel lopen (nu dat de klepspeling daadwerkelijk goed is) echter loopt hij maar op half vermogen mee, uitlaat cilinder één wordt 240°C en cilinder twee 100°C, de motor slaat af met abrupt gas en hij maakt smorende geluiden.

Wij hebben werkelijk alles gecontroleerd, alle sensoren en actuatoren werken naar behoren, inlaat en uitlaat is vrij, kettingspanners werken, timing staat op de haar nauwkeurig, nokkenassensortandwiel kan maar op één manier gemonteerd worden ookals vele andere delen, de ecu geeft geen foutcodes en de uitgelezen sensorwaarden kloppen, en alles staat zoals op de plaatjes in het werkplaatsboek.

Volgens ons hoord de timing dus op markering A te staan echter vonkt en injecteert hij verkeerd, alsof de nokkenassensor op de andere cilinder hoort of de ecu denkt dat hij daar zit (ander model motorblok o.i.d.).

Wie kan mij helpen?

Werkplaatshandboek:  https://www.carlsalter.com/pdfs/Gilera_GP800%20Workshop%20Manual.pdf

Downloads (2)

  • hal-ontsteking.png
  • ontsteking-inspuiting.png


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.