Gepost: 19-12-2012 11:11
DHZTwente
Eigenaar
DHZ Twente
Anders/Overig
Lid sinds: 13-12-2012
50 bijdragen
Ik heb een probleem met een auto van een klant, de auto begon steeds slechter te rijden, miste motor vermogen en toen het laatst koud was startte de auto niet meer. Ik ben vervolgens bij de klant geweest en heb de auto uitgelezen met de Opcom. De foutcode was uit mijn hoofd P0380 probleem met het gloeisysteem. Nieuwe goeibougie's gemonteerd en de foutcode was weg. Alleen wilde de auto vervolgens nog steeds niet starten. Na een kwartier starten pakte de auto uiteindelijk aan, veel witte rook van onverbrande diesel. De auto laten warmdraaien en een stuk gaan rijden, de witte rook was inmiddels in zwarte rook veranderd en de auto miste veel vermogen.
Ik vermoede dus dat er misschien een probleem in de pomp of de verstuivers zat. Ik ben bij diesel specialist DPP geweest, hun dachten dat de pomp misschien niet op tijd zou staan. Stationair loopt hij echter perfect. De auto nogmaals met de Opcom uitgelezen maar daaruit bleek wederom dat er geen foutcodes inzaten. Alle waardes kloppen ook, deze heb ik nog een keer extra vergeleken met een identieke Astra die ik hier nog in de werkplaats had staan zonder deze problemen. Omdat ik al vaker gehad heb dat er toch een sensor stuk bleek te zijn wat niet uit de diagnose bleek heb ik van de andere Astra de krukas, nokkenassensor en de luchtmassameter overgezet. Echter zonder resultaat. Omdat de auto ook vrij weinig druk uit de uitlaat had dacht ik aan een verstopte katalysator/roetkat deze verwijderd en de auto gestart, wederom zonder resultaat. Verstuivers laten reinigen en testen en deze bleken goed te zijn. Kleptiming gecontroleerd, ook dit was in orde. Volgens de dieselspecialist kan het bijna de pomp niet zijn omdat een kapotte pomp het slechte starten wel kan verklaren maar niet het slechte rijden. Pomp heeft een stationair druk van rond de 250 bar. Gister belde de klant mij op dat het probleem was gekomen na het tanken, maar hij heeft de bon nog dat hij diesel heeft getankt. Iemand verder nog ideen? Ik ga morgen nog even compressie testen en vandaag laten we de tank leeg lopen, en gooien we er even nieuwe diesel in plus filter. Daarnaast bewaar ik even een monster die ik laat testen.
Uitgelezen met
Opcom
Foutcodes
Geen
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen