Gepost: 24-11-2020 22:45
TechnicusKuiken
Autotechnicus
Anders/Overig
Lid sinds: 03-03-2019
154 bijdragen
Hallo,
Een vraag aan de Opel specialisten/kenners.
(Kan op AMT geen Astra-K kiezen, vandaar ASTRA-J gekozen).
Hebben hier een Opel Astra-K staan van 2017 met 40.000km op de klok. De klacht van de klant luide dat hij soms niet in de versnelling wou. Na een proefrit vastgesteld dat de koppeling af en toe niet goed aanvoelt. We vermoeden bij vaker pompen/gebruik het beter was, helemaal duidelijk was het niet. Ontluchten hielp in eerste instantie wel, probleem kwam echter wel terug. De klant had alleen sporadisch klachten, zat geen duidelijk patroon in.
Ingelogd in het Opel TIS systeem (wat is dit omslachtig geworden via ServiceBox, eerst keer voor niks betaald, afijn). Via Chassisnummer geklikt op ‘Garantie en buitendienstacties op VIN’. Hier E191900490 – Koppelingwerkcilnder gevonden (zie bijlage). Schijnbaar slijt de hulpkoppelingscilinder, kunnen er in het ergste geval plastic deeltjes in het remsysteem komen met als uiterste gevolgen geen of slecht werkende remmen.
Contact gehad met dealer, deze gaf aan dat dit alleen van toepassing was op de diesels. Nu gebruiken wij TIS te weinig maar waarom vind ik deze actie specifiek op VIN nummer? In overleg met de klant de Astra doorgestuurd naar de dealer, in afwachting wat hun diagnose zou zijn. Hier was het advies demontage van de versnellingsbak en druklager inspecteren Geen garantie, of coulance mogelijk.
Op ons advies en in goed overleg is alles vernieuwd, klant was het vertrouwen kwijt in de auto en in Opel. De hulpkoppelingcilinder (vermoedelijk de oorzaak?) vernieuwd maar ook de drukgroep/koppeling + druklager. Auto rijdt inmiddels weer, het was merkbaar beter. We willen alleen graag weten hoe de vork nu in de steel zit, wie weet het antwoord??
Volgens PSA-groep worden de originele hulpkoppelingcilinders als warme broodjes verkocht 30+ op voorraad per vestiging. De diesel variant heeft hetzelfde onderdeelnummer zover ik kon zien in partslink. Tot slot, het druklager in de bak was eigenlijk niks aan te zien. De nieuwe was wel anders, een modificatie met een iets andere leiding + hulpstuk/aansluiting.
Downloads (1)
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken