Gepost: 25-12-2024 22:12
Lid sinds: 18-09-2021
51 bijdragen
Deze Opel Combo met 1.3 Fiat diesel zelf overgenomen met gebroken distributieketting.
De ketting en volgers op de nokkenassen vervangen, motor wilde nog niet aanslaan. Dit bleek aan de hogedrukpomp te liggen. Er een pomp van de sloop opgezet, motor loopt...
Koude start verloopt altijd goed. Bij warme motor slaat hij soms moeizaam aan. Langer doorstarten maakt hierin geen verschil, meerdere keren starten wel. Soms 3x starten, soms 6x...
Daarbij was deze ook naar de autokeuring geweest (Belgie, keuring voor verkoop) en bij de deeltjestest bleek de uitstoot boven de 2 miljoen.
In mei van dit jaar, slechts 3000km geleden was hij ook gekeurd geweest en zelfs geen opmerking van de roetdeeltjes.
Ketting is vervangen geweest met het juiste gereedschap, timing toen meerdere keren gecontroleerd. Ook na het aandraaien van de bout op de krukas.
Verstuivers gedemonteerd en laten testen, testen alle 4 goed.
EGR gedemonteerd, deze is al eens vervangen geweest (fabricagedatum 2019, merk Pierburg). Getest met diesel in te kappen of deze goed afdicht, laat geen druppel door.
Er was wel wat vette roetaanslag in de inlaat en buis tussen inlaat/EGR en achter de gasklep. Alles schoon gemaakt nu.
Bij koude start is er wat witte/grijze rook uit de uitlaat voor een 10 min. Daarna niks meer.
Bij het vervangen van de ketting is de uitlaat achter roetfilter los geweest, roetfilter is binnenin schoon.
Er komen geen foutcodes in de ECU.
In Live data:
- Zowel op de momenten dat hij meteen aanslaat en de momenten dat hij niet aanslaat gaat de raildruk meteen naar 300 bar.
- Roetfilter zit voor 17 procent vol.
- Ook starttoerental zit telkens tussen 400 a 450 rpm
Bij deze sluit ik volgende dingen dus uit:
verstuivers, EGR, roetfilter, krukassensor, HD pomp
Wat blijft nog over, vooral ivm het slecht aanslaan met warme motor.
De bekendste zwakke punten (ketting, verstuivers, EGR) zijn bij deze goed.
Dat hij bij de deeltjestest meer dan 2 miljoen gaf terwijl 3000km voordien goed geweest was (ook niet in Wallonie gekeurd geweest toen) durf ik nog te denken dat hij net voordien van zichzelf een regeneratie had gedaan.
Het slechte aanslaan is aan de ene kant het grootste probleem, maar aan de andere kant wil beide problemen in 1x opgelost hebben.
Ik wil morgen eens kijken of er een 1,3kw startmotor op zit, deze willen ook startproblemen geven, maar andere tips zijn zeer welkom.
Gemeten
Raildruk, HD pomp, EGR, verstuivers, inlaat schoon gemaakt
Uitgelezen met
Autocom
Foutcodes
Geen
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken