Gepost: 28-01-2009 20:34
Lid sinds: 04-01-2009
2 bijdragen
Bij de Opel Corsa 1.2, bouwjaar 2005 en km.stand 85000 is een van de twee nokkenassen finaal doormidden gebroken.
De gemeten compressie na deze breuk is van de eerste drie cilinders goed. De vierde cilinder heeft wel compressie, maar ca. 20% minder.
Er zijn geen vreetsporen zichtbaar bij de nokkenaslagers. Olieniveau was goed omdat de auto ook drie weken eerder een grote beurt bij de dealer had.
Auto is dealer-onderhouden. De LPG-installatie is 6 maanden geleden door een erkend inbouwstation gedaan. G-3 installatie. Gereden kilometers op LPG: 12.000.
Nu beweert de dealer dat de nokkenasbreuk kan zijn ontstaan door de hogere verbrandingstemperatuur met LPG waardoor de cilinderkop is gaan kromtrekken. Daardoor kan de nokkenas zijn vastgelopen. De motor heeft geen warmloper gehad en draaide normaal onder lichte bedrijfsomstandigheden. Geen lange autobahnritten. Hoogst gereden snelheid: 120 km/u.
Mijn vraag is nu: Heeft de dealer gelijk? Of betreft het hier een materiaalfout?
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken