Gloeikaarsen blijven gloeien - bloksignaal

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Corsa
Type
Corsa-C
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006
Brandstof
Diesel
Reacties
11
Bekeken
2148
Gepost: 07-04-2013 21:06
Professional

motomedic

Zaakvoerder
Moto Medic
Universeel

Lid sinds: 17-02-2013
1000 bijdragen

Hallo beste AMT team...Ik heb een Opel Corsa 1.3 (Z13DT motor) in mijn werkplaats die bij de klant niet startte na een vriesnacht (de wagen staat buiten). Toen ik de wagen ophaalde bleek de opvoerpomp in het brandstofreservoir het niet te doen (te koude brandstof was misschien te visceus voor de versleten pomp?). Toen ik die verving startte de wagen onmiddelijk. Ik heb ook uit voorzorg een nieuw brandstoffilter geplaatst. Maar 2 dagen later belde de klant me weer, opnieuw wou de wagen niet starten na een koude nacht. Inmiddels heb ik de wagen een week bij mij staan (buiten) maar hij start altijd als een zonnetje. De motor draait goed en vermogen lijkt OK. Het is nu wel niet zo koud meer als een week geleden.

De flow en opvoerdruk lijkt me OK (1.5 bar, 1.5liter/minuut) en ook de druk geleverd door de pomp is OK (1000+ bar, gemeten met een DPM2000). Maar de wagen start dan ook prima bij me.

Toen ik met de scope het voorgloeisysteem testte leek op het eerste zicht alles OK (ca. 10 tot 7 ampere per kaars, gedurende 20+ seconden, zie bijgevoegde screenshot van de scope). De kaarsen gloeien ook mooi oranje op aande tip. Na het nagloeien blijkt dat de kaarsen nog steeds gepulst spanning blijven krijgen via een blokgolf: exact 50% aan 50% uit, met een pulsbreedte van 92 a 93 ms (zie bijlage). Is dat normaal of dienen de kaarsen bij dit type wagen volledig afgeschakeld te worden bij het rijden?

Heeft er iemand suggesties ivm verdere testen die ik kan doen ivm het startprobleem na en koude nacht?

Groetjes,

MotoMedic

Gemeten

Met Pico scope: Spanning en Stroom bij alle 4 de gloeiKaarsen (12V, 7 tot 10 Ampere per kaars). Brandstofopvoerdruk (1.5V) en flow (1.5l/min). Hogedruk aan pomp: 1000+ bar. Ook gemeten: relatieve compressie via scope (meten van stroompulsen tijdens starten)

Uitgelezen met

Texa TXC met IDC4

Foutcodes

Geen foutcodes

Downloads (1)

  • scope-spanning-en-stroom-gloeikaars-corsa-1.3d.pptx


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen