Multiprobleem auto: motor slaat af, electronica valt uit, benzinetank kan niet gevuld worden, op LPG nog groter drama

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Corsa
Type
Corsa-B
Uitvoering
-
Bouwjaar
1995
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
17920
Gepost: 21-01-2008 16:04
Professional

Jolanda

Lid sinds: 21-01-2008
3 bijdragen

Hallo,

Ik heb twee maanden geleden een Opel Corsa gekocht bij een particulier. Mijn eerste auto (Mazda 323) heb ik na 4 jaar trouwe dienst weg gedaan, omdat hij al 17 jaar oud was en ik een betrouwbare auto nodig heb voor mijn werk. Ook was het interessant voor mij om over te stappen op LPG aangezien ik ongeveer 600 km per week rijd. Ik kwam er al snel achter dat ik een flinke miskoop heb gedaan;

  • motor slaat af (als hij warm is) bij het intrappen van de koppeling (voornamelijk bij terugschakelen) op benzine
  • electronica valt soms geheel uit als de motor afslaat. zelfs de alarmlichten doen het dan niet meer
  • benzinetank vult erg moeizaam. kan max. 2,00 euro tanken, moet ik even wachten tot het doorstroomd en kan vervolgens weer een euro er bij doen 
  • op LPG nog groter drama; start moeizaam, stottert bij het rijden, slaat af bij het intrappen van de koppeling, bij het intrappen van gas houdt de auto in en neemt af in toeren, rijdt niet zuinig (ong. 1 op 10)

Kortom, ik kan me bijna geen onbetrouwbaardere auto meer voorstellen. Kunnen jullie me helpen meedenken waar het aan zou kunnen liggen. Misschien heeft dit alles wel met elkaar te maken en hoeft het niet eens zo'n dure reparatie te zijn om toch nog plezier te hebben aan de auto. Ik zal het verloop van de problemen hieronder proberen te vertellen.

Al na een paar dagen begon ik het vertrouwen te verliezen in de Corsa. Op LPG liep de auto niet lekker als hij koud is. Vaak moest ik dan 3x starten voordat hij aansloeg. Als ik de auto een dag niet had gebruikt, was het helemaal een ramp met starten en deed ik vaak ontelbare pogingen om hem aan de praat te krijgen. Zolang de motor nog niet warm was, sloeg de motor ook regelmatig af. Er werd me verteld dat de verdamper mogelijk vervangen moest worden en dat dat een dure reparatie is (ong. 300 a 400 euro). Een optie was om de schroef voor de toevoer van gas wat hoger te zetten. Dit heb ik gedaan. De auto liep even een paar dagen wat beter, maar de problemen kwamen al snel weer op hetzelfde niveau terug. Vervolgens heeft iemand die mij het idee gaf verstand te hebben van een LPG-instalatie ook even onder de morotkap gekeken en begon behoorlijk te draaien een de stelschroeven. Met als gevolg dat hij ging inhouden als ik het gas intrapte; meer als 2000 toeren kon die niet meer aan. De stelschroef is weer wat teruggedraaid door de "LPG-kenner", maar nog steeds hield de auto in bij het gasgeven.
Ik ben naar de garage gegaan om de afstelling terug te laten zetten naar de orginele waarden, want ik vertrouwde het allemaal niet meer. Op die waarden is de auto eigenlijk niet rijdbaar; het lijkt dat ie te weinig LPG inspuit; lage toeren, afslaan bij gassen en komt maar moeizaam vooruit. Ik heb het zo laten staan en besloot dan maar tijdelijk op benzine te rijden, om te kijken of ik het de auto wel waard vind om te reparen en dus evt een nieuwe verdamper er in te laten zetten.

Toen dus verder op benzine. Ik had er eigenlijk nog niet zo op gereden en de benzinemeter doet het niet (op LPG wel). Ben toen voor de eerste keer benzine gaan tanken. Bij 2,00 euro hield het tanken op, dus ik ging er van uit dat de tank nog gewoon vol was. Echter na ongeveer 100 km ging de auto stotteren en sloeg af. Kreeg hem niet meer aan. ANWB gebelt. De monteur had al snel door dat de benzine op was. Toen hij probeerde er benzine in te krijgen, bleek de tank moeizaam vol te lopen. Hij heeft er geloof ik 10 minuten over gedaan om er 5 liter in te krijgen. Vervolgens naar het tankstation gereden, daar dus weer hetzelfde probleem; eurootje tanken, wachten, en nog een euro enz. Hierna reedt de auto best goed, maar na 15km sloeg de auto af bij het stoplicht. Ik kon hem wel weer starten en ben zo een beetje gebrekkig thuis gekomen.

Een logische gedachte was dat alle troep in de tank de filters heeft doen verstoppen. Ook werd er aan me gevraagd hoe oud de benzine was die er in de tank zat. Ik kan daar geen antwoord op geven, maar het is niet ondenkbaar dat dat (te) lang is. Dit weekend is er flink aan de auto gesleuteld; er is een nieuw luchtfilter ingekomen, injectie schoongemaakt en een ander benzinefilter gemonteerd. Daarnaast ook de bougies, de bougiekabels en boubinekabel, de rotor en verdelerkap vervangen, want er was mogelijk ook een ontstekingsprobleem. De rotor en verdelerkap waren echt af. Ook waren ze wat vochtig net als de bougies. De reden waarom de benzine niet goed in de tank loopt is tot nu toe nog onbekend. De ontluchting lijkt wel te werken. Na de reparaties had ik weer even wat goede moed, maar vanochtend zakte die moed weer even hard. De auto starte goed, ook toen de auto nog niet warm was kwam ik nog geen problemen tegen. Vervolgens leek hij wat slechter te gaan lopen; bij afremmen en terugschakelen verliest de auto teveel toeren, hij slaat dan bijna af, vervolgens lopen de toeren ineens op tot 1500 en zakt weer tot de 'normale' 1000. Na ong. 20 km, toen ik wilde terugschakelen, sloeg de motor af bij het intrappen van de koppeling. Alle electronica viel uit, zelfs de koplampen en het alarmlicht deden het niet meer. Tijdens het doorrollen probeerde ik hem te starten en dat lukte. Dit gebeurde daarna nog een aantal keren. Op een gegeven moment ging tijdens het rijden het lampje van de motorelectronica branden. Deze is 5 min. blijven branden en ging uiteindelijk weer uit. De terugweg, toen de motor weer koud was, eigenlijk hetzelfde verhaal: koud rijdt hij best redelijk, daarna afslaan bij het intrappen van de koppeling als ik wil terugschakelen.

Het is een lang verhaal geworden, ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, want ik weet nu even niet meer waar te beginnen met de auto!

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken