Gepost: 18-05-2022 15:25
Lid sinds: 27-06-2016
14 bijdragen
We hebben deze Meriva voor reparatie.
Als je met koude motor start is er even een rammel. Het lijkt op diesel klop. De eerste 200 meter is er niets aan de hand. Geef je flink gas bij warme motor hoor de weer een geluid dat lijkt op diesel klop. Dan komt er een enorme blauwe rook uit de uitlaat. De rook is zo erg dat de auto's die achter je rijden inhouden omdat je geen hand meer voor ogen ziet.
Nu is bekend dat deze motoren gevoelig zijn wat beterft carterdruk. Trek je de olie peilstok er uit dan merk je dat hij anders gaat lopen. Toch hebben we om wat uit te sluiten het inlaatspruitstuk, klepdeksel turbo en pcv slang met klep uitgewisseld met andere auto. Ook de voorste oliekeerring is vervangen. Storingen zijn niet aanwezig in de ecu.
De compressie is afwijkend. Cil. 1, 2 en 4 is veel te hoog.
Het is zo hoog dat de wijzer van de compressie meter helemaal doorslaat. Cil 2 is wel goed, Die is 8 bar einddruk. Het inlaat spruitstuk drupt de olie uit.
Nu denken wij dat de olieschraapveren niet goed zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee of nog suggesties.
We staan op het punt om de motor "los te trekken".
Groeten,
Bert.
Bijgewerkt door Bertje30 op 18-05-2022 15:26
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken