Gepost: 21-08-2014 11:07
dlam
Technisch trainer
DAB
Universeel
Lid sinds: 22-02-2012
756 bijdragen
Mijne heren,
Er was eens een Opel Meriva welke betrokken was in een ongeval waar de partiklefilter serieuze averij opgelopen heeft. De PF werd verwijderd en de klant heeft gedurende 60000km rond gereden zonder problemen.
Vorige week de wagen binnen gebracht met de klant: enorme zwartblauwe rook.
Wat bleek oliepeil veel te hoog.
Commonrailpomp gedemonteerd, die durven al eens uitslijten met het gevolg dat er brandstof in de carter terechtkomt. Pomp gerepareerd, getest en goedgekeurd.
Injectoren nagezien, getest en goedgekeurd, EGR ok,...enfin geen mechanische problemen meer
Olie vervangen, op peil gebracht, alles gereset en rijden maar, gedurende 400km geen probleem, daarna terug dezelfde rook, met dezelfde oorzaak.
Parameters bekeken, blijkt dat de tegendruk in de lege PF op 120 staat, en dat hierdoor het motormanagement het licht op groen krijgt om te regenereren, vandaar al die brandstof bij de olie.
Aangezien de kost voor aanschaf van PF de klant niet meer wil doen, vraag ik mij 1 ding af.
Waarom er 60000km na de verwijdering van de monoliet ineens beslist wordt door het motormanagement om te regenereren, en daarvoor nooit.
Ik veronderstel de enige oplossing hier is om de software aan te passen alsof er geen PF geplaatst is.
Wie heeft ervaring met dit soort probleem, of wie heeft er een oplossing voor dit probleem.
Alvast bedankt voor jullie hulp ;-))
Dirk
Uitgelezen met
Actia, Delphi
Foutcodes
Geen foutcodes
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken