Parkeer rem Meriva-B (electrisch)

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Meriva
Type
Meriva-B
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011/11
Brandstof
Benzine
Reacties
15
Bekeken
1420
Gepost: 03-11-2018 16:38
Topmonteur

nico1961

Directeur / eigenaar
E.M. van der Laan & Zn VOF
Universeel

Lid sinds: 23-11-2007
262 bijdragen

Goede middag, ik zit met een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb een Opel Meriva-B staan waar een storing in het electrische parkeer rem systeem zit.

De klant kwam bij mij met de melding dat zijn rem computer vernieuwd moest worden, en dat ging bij de dealer ongeveer € 2500.00 kosten. Dat vond hij wel erg duur dus kwam hij vragen of ik een alternatief wist. Ik gaf aan dat herstel ook mogelijk was, dus een afspraak gemaakt. Toen de auto binnen was gekeken, en bleek dat niet de AB/ESP Ecu een probleem had, maar de parkeerrem Ecu. Deze hersteld AC-tronics niet, en ook bij andere nog niet gevonden. Toen gaan meten, en daaruit kwam het volgende:

Hij geeft aan P0293 06; lage spanning/ open regeling parkeerremschakelaar. Met behulp van origineel schema gemeten, alle waardes komen gewoon binnen op de schakelaar, belast en onbelast, massa's zijn goed. Schakelaar zag er niet uit, was bij de dealer waarschijnlijk al los geweest, kost niet de wereld dus een nieuwe schakelaar besteld, gemonteerd, helpt niet. Toen een gebruikte unit geregeld, die dezelfde storing gaf, en bovendien mechanisch ook defect bleek. Het vreemde is dat de storing af en toe verdwijnt, dat zie je ook aan de tellerklok, daar knippert het lampje van de electrische parkeer rem dan een paar keer, en dan werkt hij soms weer, en soms ook niet. Ga je dan proefrijden, dan komt al snel de storing er weer in, en is dan ook niet meer te wissen. Het feit dat er ondertussen dus drie andere units onder hebben gehangen, die alle drie dezelfde fout geven, doen mij vermoeden dat er iets anders aan de hand is, een nieuwe unit kost maar liefst € 875.00 excl. BTW, dus die wil ik niet zomaar bestellen. Het enige afwijkende dat ik zie is dat de ingaande spanning op de module 12,4V is, en de uitgaande spanning naar de schakelaar 11.04V. Dat is bij beide modules. Ook zit er nog een verbindings stekker tussen de module en de schakelaar, ook die heb ik gecontroleerd, en niet aan te zien of te meten wat verkeerd is. 

Ik weet het nu even niet meer, iemand nog een idee of het al eerder meegemaakt?

Gemeten

Voedings spanning op module en schakelaar en verbindings stekker, massa's gecontroleerd.

Uitgelezen met

Bosch KTS en Opel TechII

Foutcodes

P0293 06

Downloads (2)

  • https_tis2web.service.opel.com_tis2web_target=a989s0r99s0nm9.pdf
  • schema-schakelaar.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen