Roetfilter dtc P2458

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Meriva
Type
Meriva-B
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011
Brandstof
Diesel
Reacties
11
Bekeken
3399
Gepost: 20-03-2019 19:58
Professional

Christophe

Chef werkplaats
AGS Zwevegem

Lid sinds: 23-11-2008
255 bijdragen

Collega's,

ik zit met roetfilter probleem.

de klant klaagt dat het lampje van de roetfilter oplicht, met code 55 in display (roetfilter vol) en dat de motor dan geen vermogen heeft gedurende een 10tal minuten. Wagen bij mij binnengebracht, geen enkele dtc te bespeuren. Bij nazicht in datalijst blijkt dat de roetfilter op 109% verzadiging staat. Statische regeneratie uitgevoerd, perfect gelukt waarde op 36%. Klant ingelicht over het probleem, eveneens meegegeven dat indien lampje brandt je vooral moet blijven rijden. 2 weken later opnieuw klacht van de klant. Opnieuw geen enkele defectcode. roetfilter staat op 79%; klaar om te regeneren dus. omdat een collega al enkele problemen met een EGR had gehad op deze motor hebben we deze vervangen; laatste software staat ook op ECM.

ik heb nu blijven rijden met dit voertuig (intussen 600KM) tot hij vanzelf zou regeneren. De waarde loopt op tot 99% maar geen regeneratie ook geen dtc. drukverschil op ongeveer 12 a 14 kpa aan 120 KM/U op autosnelweg, op nullast 0kpa. Deze namiddag heb ik het slangetje van de verschildruksensor afgekoppeld en 0,2 bar druk opgezet; dit komt ongeveer overeen met 18kpa verschildruk.

na 200m. begint hij direct te regenereren en licht het dtc lampje op (niet dat van roetfilter). defectcode P2458 symptoom 57. "duur regeneratie te lang". Alhoewel hij pas 1 seconde aan het regenereren was....vermogen weg (in noodloop). Vlug op de brug gereden, drukpomp afgekoppeld en slang verschildruk teruggeplaatst. wagen niet stilgelegd. Dan direct de weg op en de regeneratie ging gewoon verder (met lampje aan). Plots gaat het lampje uit en opnieuw vol vermogen (regeneratie was nog niet afgelopen). na 10 min. regeneratie geslaagd, en waarde op 36%.

volgens mij blijft de waarde op 99% staan omdat de verschildruk niet voldoende hoog is.(wat ik dan met de pomp heb verhoogd). de ecm redeneert dat de roetfilter in feite niet verzadigd is en wacht tot de druk voldoende hoog is.

en nu finaal;

1.waarom regenereert hij niet zoals andere aan ongeveer 80%?

2. heb ik die dtc veroorzaakt door mijn pomp op de druksensor te zetten.

3.wat is er mis met het systeem... ?

natuurlijk een groot nadeel dat ik iedere keer 700 km moet rijden om te weten of hij regenereert.

 

Gemeten

Roetfilter aan in en uitgang met endo scoop nagezien slangen en leiding van roetfilter en inlaat laatste software op ecm egr vervangen en gereset.

Uitgelezen met

TECH 2

Foutcodes

P2458

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken