Signaal electrische thermostaat ?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Meriva
Type
Meriva
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/10
Brandstof
Benzine
Reacties
8
Bekeken
2192
Gepost: 29-04-2015 14:31
Professional

Leonvanveen

eigenaar
Veenauto.nl
Universeel

Lid sinds: 08-10-2010
106 bijdragen
Een Opel Meriva z16xep, verliest in een paar maanden een klein beetje koelvloeistof. Dat is nu 2x gebeurt. Klant was al bij de dealer geweest en die hadden het over de thermostaat. Standaard lees ik een auto altijd even uit om te kijken of er foutcodes in staan. 2 foutcodes: p1112 en p0115 cirq. koelvloeistof temp.sensor spanning hoog. Sensor vervangen, scope aangesloten, uitleesapparaat erop en data volgen van temp sensor en van helemaal koud warm laten draaien. Scope signaal kwam perfect overeen met voorbeeldsignaal en de afgelezen data van het uitleesapparaat. Toen de temp op 105° sloeg keurig de vin in. Echter de radiateur is steenkoud! de temp sensor van de radiateur geeft ook aan dat die 20 graden is. En toch staat die ventilator aan. Die staat weliswaar koude lucht tegen de motor aan te blazen maar zo werkt het niet. Na even op 3000tpm te draaien verandert er niets. Kachel wordt bloedheet en in het expansievat zie je een waterstroom en is ook heet. Na 10 min verandert er niets. Nu zit er een nieuwe thermostaat op. Het lijkt mij dat zo'n thermostaat duty-cycle wordt aangestuurd. Alleen weet ik dit niet zeker. Bij deze auto staat er constant 12 volt op de thermostaat. Blijft nou de thermostaat dicht staan, zit de radiateur verstopt of doet de ecu gek?

Uitgelezen met

Snapon Modis Ultra, Gmto scope, infrarood thermostaat

Foutcodes

p0115

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen