Servopomp stuurinrichting lekt. Riem servopomp/alternator kapot. UITDAGING !

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Movano
Type
Movano
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003
Brandstof
Diesel
Reacties
2
Bekeken
5507
Gepost: 04-07-2009 20:44
Professional

esbart

Lid sinds: 26-05-2008
11 bijdragen
Een 7-tal maanden terug is de Servopomp van deze Opel vervangen geweest, nadat op een rit op autosnelweg de riem in reepjes begon te vliegen, en er uiteindelijk af vloog.

Toen is de servopomp vervangen geweest, samen met de riemspanner, en de riem.

Kort geleden is de alternator vervangen geweest.

Enkele dagen terug hoorde ik rikke-tikke-tikke-tikke-tik onder de motor-kap, en ik zette meteen de wagen aan de kant om eens te kijken wat er scheelde... De riem van de Servopomp (en Alternator) bleek te zijn uitgerafeld, en de pomp lekte serieus veel olie !! Ongezien... Ik kon nog net 2 km rijden, en dan was de olie al allemaal eruitgeslingerd...

Al direct na de eerste vervanging van deze pomp zag ik dat ze in de garage blijkbaar nogal serieus de polie van de pomp hadden toegetakeld (zie foto's), waarop men mij vertelde dat de polie's er soms "moeilijk op gaan"...

Een weekje terug is dus de alternator vervangen geweest...

Nu vraag ik mij af:
  • Denken jullie dat de polie van de servopomp er "normaal" uitziet, of eerder serieus verkracht, en zou het door de hardhandige aanpak kunnen zijn dat de pomp nu al weer de geest geeft ? Het was tevens ZEER warm die dag (30 graden)
  • Zijn er mensen/techniekers die ervaring hebben met "slechte servopompen" bij de Movano, of (waarschijnlijk zit gelijkaardig type in) Renault master.
  • Zou er een verband kunnen zijn tussen de "nieuw geplaatste Alternator" en het kapot gaan van deze pomp ? (na plaatsing van Alternator NIETS van abnormale geluiden waargenomen)
  • Nu maakt de wagen bij stuurbewegingen een "merkelijk en duidelijk krakend of tjierpend geluid"... kan ik nog naar de garage rijden ? of ga ik de stuurinrichting om zeep helpen als er geen olie genoeg in is ?? Bijvullen zal weinig nut hebben, want het slingert er SNEL uit langs de pomp ! (Laten takelen/slepen ?)
Ik alvast degenen bedanken die mij van tekst en uitleg willen voorzien !!

Na herstel post ik zowieso info over dit type servopomp en eventuele bijzonderheden !

Bart uit Brugge.

Downloads (1)

  • dsc01176.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken