P1113 poort deactivatie / actuator sensor signaal inlaatspruitstuk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Type
Uitvoering
-
Reacties
2
Bekeken
1936
Gepost: 04-09-2019 22:40Dit is de oplossing
Topmonteur

Unikneet

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 15-11-2011
1727 bijdragen

Beste collega's. Ik wil iets delen met jullie wat behulpzaam kan zijn.

Als je wel eens een Opel binnen hebt met de foutcode P1113 poort deactivatie signaal laag. Of actuator luchtregeling, of positiesensor actuator inlaatspruitstuk. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Dit is onder andere voor de Astra-H met Z16XEP motor.

De vlinderklepjes die in het inlaatspruitstuk zitten worden bewogen via een kunststof stangetje. Die wordt bekrachtigd via een magneetklep op vacuüm. Een sensor meet in welke stand het stangenstelseltje staat.

Voor goede werking verwacht de motor ECU een waarde ergens vermoedelijk boven 0,5 volt. Zoals dit vaker is bij 5volt sensoren.

Ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat deze nog maar zo'n 0,1v aangaven en waarom, door speling op het mechaniek! De juiste oplossing is het mechaniek te vervangen maar dat is compleet met inlaatspruitstuk en zeer prijzig!

Als noodoplossing kun je een eindstop installeren zodat in onbediende toestand de sensor altijd meer dan 0,5v aangeeft. Ik doe dit hier door een metalen plaatje onder de links onderste bout van het inlaatspruitstuk te plaatsen zodat het bedieningsstangetje van de poort deactivatie daar tegen aan rust. Met behulp van je uitleesapparatuur of het sensor signaal meten kun je bepalen welke stand hij moet staan.

Youtube filmpje 1

Youtube filmpje 2

 

 

 

Gemeten

Waardes "poort deactivatie sensor" "actuator luchtregeling."

Uitgelezen met

snapon solus

Foutcodes

P1113

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.