Kachel wordt warm dan weer koud

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Vectra
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003/5
Brandstof
Benzine
Reacties
7
Bekeken
2557
Gepost: 14-12-2010 23:50
Professional

geertjan

Werkplaatschef
Anders/Overig

Lid sinds: 27-11-2008
234 bijdragen

Beste collega's,

Ik heb de hiernaast genoemde Vectra Automaat met ECC. De kachel van deze auto wordt warm, motor netjes op temperatuur maar na +/- 5KM voel je de temperatuur zo weg zakken.

Je ebt de ECC-temp. dan op HI staan (dus max) toch zie je op de KTS de uitstroomtemp bij de L+R sensor zakken. Kachelradiateur voel je dan ook koud worden. Motor blijft netjes op 95Cel.

Trek ik op dat moment de aanvoerslang van de kachelradiateur los wordt hier bij lopende motor ook geen koelmix uit gepompt, dus ik heb gewoon geen aanvoer meer! Ben je dan even aan het rommelen en is de motor weer wat afgekoeld heb je zo weer aanvoer en herhaald het bovenstaande zich.

Historie:

Vorig jaar kwam de klant ook rond deze tijd dat hij koud bleef. Ik heb toen de kachelradiator doorgespoten en gespoeld met Forté (kwam toen veel grijze schilfer troep uit, echt meuk noemen we dat hier). Toen werd hij weer redelijk warm. Daarna niets meer aan gedaan, klant was tevreden.

Ik denk dat die grijze troep van de Forté stopleak komt. We hebben 2jaar geleden een lekkage probleem gehad aan deze auto die haast niet te vinden was. Daarom hebben we toen die Stopleak van Forté gebruikt. Zonder resultaat, hebben toch achteraf de lekkage gevonden.

Nu vervangen:

Thermostaat, Radiateurdop (want hij wil ook geen druk opbouwen!?), kachelradiator, waterpomp, radiateur(koeling), ALLE waterslangen losgehaald en doorgeblazen (de kleine dunne slang naar expansievat zat verstopt)

Voor zover ik kan zien in de TIS zit er geen kacelkraan in het koelcicuit zelf. Ik zie in de auto dat de kachelslangen aan de pijpjes zitten die direkt op de kachelradiator zitten zonder kraantjes o.i.d.

Ik geloof dat ik zo alle gegevens aangehaald heb.

Ik ben nu zover dat we beide cilinderkoppen gaan demonteren....

Met storingen voel ik me als een vis in het water maar hier wordt je wel verdrietig van....

En toch blijven we er schik in hebben ;-)

Gemeten

Uitstroomtemperaturen L+R uitgang. 1ste instantie 60Cel, koelt daarna sterk af. Geen foutcodes.

Uitgelezen met

Tech2 en KTS

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken