Gepost: 21-07-2009 00:30
Lid sinds: 21-11-2007
23 bijdragen
Dag allemaal, ik heb hier een Vectra 2.0 DTI Wagon van 2004 onder handen, waarin sindskort een zwaar dreunend/resonerend geluid te horen is als deze stationair loopt en men in de auto zit. Je voelt het ook echt dreunen in de carrosserie.
Na enig speurwerk blijkt dat van de electrische stuurbekrachtigingspomp te komen, welke grofweg onder de rechter koplamp gemonteerd zit. Deze pomp hangt in 4 rubbers ( die allemaal in orde zijn) in een eigen frame, en dat is ook OK. Maar de pomp trilt als een bezetene, en geeft dit door aan binnenscherm van de auto. Verdraai je het stuur (laat de pomp werken), en het geluid is weg !
Nu weet ik dat bepaalde type's van Opel ook problemen hadden met electr. stuurpompen, en dat dat veelal door een te weinig vermogen leverende dynamo kwam. Ik heb dat dus bij deze auto ook gemeten; stationair tussen 13.9 en 14.2 volt. Bij zo'n 2000 toeren 14,3 tot 14,4 volt. Accu ook gemeten en in orde bevonden. Zware 80 A zekering vernieuwd ivm met enige corrosie op smeltplaats. Het is net of de pomp een los voedingscontact heeft waardoor deze niet mooi constant loopt, maar stotterend.
Wie kent dit probleem, en wat eraan te doen. Ik kan wel een nieuwe pomp monteren, maar is het dan ook over ?
Auto heeft 230000 km gelopen. Multiriem en spanner lopen mooi trillingsvrij, en ook motorsteunen allemaal in orde, auto loopt verder prima.
Alvast bedankt voor het meedenken, Michel.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken