Gepost: 22-01-2010 20:18
iwan
Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel
Lid sinds: 04-09-2008
6380 bijdragen
Net voor de kerst kwam deze klant met het probleem dat de cv niet meer werkte. Na controle werkte alleen de tankklepje nog. In het schema is te zien dat alle deuren een gezamenlijke aansturing uit het regelorgaan krijgt. Alle sloten hebben 3 draden behalve het tankklepje. Dus mijn eerste vermoeden was een storing in die ene draad. Na diversen metingen werd duidelijk dat alles weer werkte als het schuifdeurslot niet was aangesloten. Deze vervangen en alles werkte weer. Een week later deed de linker voordeur het niet. Dit slot is toen vervangen en alles weer goed. Nu van de week kwam de klant weer terug dat rechter voordeur en achterdeur niet werkte. Gemeten alle aansturingen waren aanwezig. Dus deze sloten ook vervangen. Die hebben het een paar keer gedaan en stopte er toen mee. Alle deuren werken behalve de rv en de achterdeur. Waar de nieuwe sloten inzitten. Deze sloten op een andere auto geprobeerd. Daar deden ze het ook niet. Conclusie die zijn stuk.
Een oud slot uit elkaar gehaald en gekeken wat er nu kapot was. Was niets aan te zien. Motortje aangestuurd en gewoon werken. Nu zit er ook een microswitch in. Op het moment dat die wordt bediend wrkt het slot niet meer. De stand dat die wordt bediend is als hij tussen op slot en open staat. Als je het motortje weer iets verder draait werkt het weer. Nu zitten we met de vraag:
1) Is de aansturing te kort zodat hij niet ver genoeg wordt bedient? Maar waarom alleen deze twee sloten nu.
2) Is de aansturing niet lang genoeg zodat het slotje open schiet en weer ietsje terug en zodoende dat hij niet meer werkt.
3) Zal er een probleem zitten in de bedrading waardoor het aansturen niet goed gaat.
Het vreemde is dat bij nieuwere types bij de schuifdeur er maar twee draden opzitten en niet drie. Het lijkt erop alsof het bekend is en dat ze dit hebben verandert. Ik denk zelf, maar dat is een vermoeden dat dit microswitchje er bij de nieuwe types niet meer opzit. Want met twee draden werkt het allemaal. Echter die derde draad is nog een beetje een vraagteken. Wij denken dat die is om het regelorgaan een signaal te geven dat het binnenlicht aanmoet of juist uitkan. Als je namelijk bij de schuifdeur ( daar kan je makkelijk dat draadje los maken van het deurcontact) dit derde draadje los haalt werkt he prima. Heb nog niet gekeken naar wat het binnenlicht dan doet.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Downloads (1)
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen