Gepost: 10-02-2012 21:28
Lid sinds: 13-09-2011
7 bijdragen
Beste collegas,
Het gaat hier om een Bigas sequentieel gasinspuitingssysteem.
Ik heb drie probleempjes op mijn persoonlijk voertuig op lpg . Ik ben zelf technieker maar heb quasi geen ervaring met lpg-installaties. Daarom ff jullie mening aub.
1. Draait wat onregelmatig op stationair toerental, valt niet stil maar toerental schommelt (soms) tussen 750-900 toeren. En draait dan ook nogal ruw op het moment dat hij rond de 700 toeren komt.
2. Wagen is erg gevoelig qua schokken op gaspedaalinput, veel gevoeliger dan wanneer ik op benzine rij en dit bijzonder wanneer je zo rond de 3000-4000 rpm rijdt in een te lage versnelling, bv. bij het remmen op de motor en vervolgens hernemen.
3. Wagen trekt normaal op maar vanaf 4200 rpm begint de motor in te houden en als je dan blijft gas geven gaat het lampje MM aan en zet ECM DTC P0303, overslaan 3e cilinder en schakelt de bobijn van de 3e cyl uit met serieus vermogensverlies als gevolg aangezien maar drie actieve cilinders meer. Dit doet hij enkel op gas, op benzine zonder probleem trekken tot aan de begrenzer (6500rpm). Fout is zonder uitzondering te triggeren en is enkel en alleen op 3e cilinder. Opmerking over bobijn achterwege laten aub: vorige eigenaar heeft deze reeds laten vervangen zonder resultaat en aangezien ik op benzine geen enkel probleem heb ligt het volgens mij niet aan de bobijn.
Opmerking: met dit voertuig worden veel korte afstandjes gedaan door de week (4x 2km woon-werk/dag) en in het weekend meestal langere afstanden gaande van 40km enkel tot 200km enkel.
Bij punt 1 denk ik aan vervuiling systeem wegens veel korte afstanden en geregeld volledig leeg rijden gastank.
Bij punt 2 heb ik geen mening ...
Bij punt 3 denk ik aan vervuiling gasinjector 3e cyl of foutieve debietprogrammatie in gasinjectiemodule (als dit programmeerbaar is tenminste bij dit soort installaties)
Module bigas heb ik niet uit kunnen lezen wegens geen diagnoseapparaat. Dus dtc's? Mogelijk, of ook niet?
Misschien interessant om weten: ontstekingskaarsen zijn de dubbele van GM dus geen aangepaste lpg-bougies. Gelieve hieromtrent geen gissingen te maken als u niet 100% zeker bent van uw stuk.
Uitgelezen met
Tech2 en Tech2Win
Foutcodes
P0303
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken