Om bij het begin te beginnen: Auto is ingekocht, heeft olielekkage bij aanvoerleiding turbo, blijkt dat iemand de O-ringen heeft vervangen door een paar airco ringen en de rest heeft afgekit. Dat is voor een turbo natuurlijk een slechte oplossing, dus de juiste ringen besteld en gemonteerd, en de olielekkage was over.
Echter, na een paar dagen komt de klant met de melding dat er “service dringend nodig” in de instrumenten display komt te staan en dat de auto inhoud. Uitgelezen, foutcode P0299, turbodruk te laag en P0300, overslag op meerdere cilinders. Na een aantal controles (onder andere op de bekende fout van de wastegate) bleek die heel, maar draaide de turbo voor twee-derde soepel, en op een derde zwaar. Conclusie: door gebrek aan smering as van de turbo beschadigd, dus turbo vervangen. Dit gedaan, proefrit gemaakt, auto houd enorm in/stottert, er is nog meer aan de hand. Blijkt dat de vorige werkplaats de bougieaansluitingen van de bobine weer op hun plek heeft gelijmd, waardoor deze ook niet goed functioneerde (nog geen fout op overslag overigens) Deze vervangen door een originele, stotteren over.
De klant heeft vijf dagen met de auto gereden, weer de melding service dringend nodig. Geen motor-storings lampje trouwens. Uitgelezen, weer P0299. Turbo druk te laag. Afspraak gemaakt dat de klant de auto achterlaat om diagnose te kunnen stellen, daar ben ik nu mee bezig, ik kom alleen niet veel verder. Met proefrijden merk je dat de turbo ongeveer in 70% van de tijd niet goed meewerkt, 20% lijkt hij het even te doen (van 2500 s-1 tot 3000 s-1) en de overige 10% werkt de turbo gewoon zoals je verwacht. Dit wordt ook gestaafd door de meetwaardes uit de KTS.
Ondertussen al van alles geprobeerd, vacuümregeling van bypass klep gecontroleerd, los gehad (vacuüm afgedopt) ; drukregeling van waste-gate gecontroleerd, actuator waste-gate gewisseld met een goede, zonder regeling gereden, dit maakt geen verschil, blijft zoals in vorige alinea. Uitlaat los gehad, Intercooler gecontroleerd op lekkage, slang vervangen (misschien inwendig lek), maakt niet uit, 70% van de tijd geen turodruk.
Op dit moment is de turbo opgestuurd naar Turbo’s Hoet voor controle, maar ik weet eigenlijk niet of het daar wel aan ligt, maar heb ook geen andere opties meer. Als er op het forum nog iemand een idee heeft hoor ik het graag. Bijgvoegd diverse opnames van live data via de KTS. Het vreemde hieruit is de meting met alle regelingen eraf, en toch geen druk opbouwen, en de vreemde “zaagtand”opbouw van de druk.
Met alle regelingen eraf (wastegate en bypass):
zafira 1.4 turbodruk II 1 : turbo werkt goed
zafira 1.4 turbodruk II 4: zaagtand en ook gewenste druk heeft zaagtand?
zafira 1.4 turbodruk II 6: nagmaals zaagtand
zafira 1.4 turbodruk II: turbo werkt even goed, gaat dan zagen
zafira 1.4 turbodruk II 7: turbo druk loopt eindelijk "te ver"op na gas los
Regelingen aangesloten:
zafira 1.4 turbodruk: turbo werkt "redelijk
zafira 1.4 turbodruk3 1.43: turbodruk blijft achter
zafira 1.4 turbodruk4: turbo werkt goed
zafira 1.4 turbodruk7: turbo werkt goed (laaddruk begrenzing)
zafira 1.4 turbodruk9: drukken inlaatspruitstuk
zafira 1.4 turbodruk12: idem
insignia 1.4 turbo1: Een Insignia als vergelijk voor drukbegrenzing
insignia 1.4 turbo2: idem.
Gemeten
Turbodruk, inlaatspruitstuk waardes
Uitgelezen met
Bosch KTS
Foutcodes
P0299 Turbodruk te laag
Bijgewerkt door nico1961 op 01-08-2020 14:14
Bijgewerkt door nico1961 op 01-08-2020 14:41
Downloads (13)
- insignia-1.4-turbo1.pdf
- insignia-1.4-turbo2.pdf
- zafira-1.4-turbodruk.pdf
- zafira-1.4-turbodruk12.pdf
- zafira-1.4-turbodruk3.pdf
- zafira-1.4-turbodruk4.pdf
- zafira-1.4-turbodruk7.pdf
- zafira-1.4-turbodruk9.pdf
- zafira-1.4-turbodruk-ii.pdf
- zafira-1.4-turbodruk-ii-1.pdf
- zafira-1.4-turbodruk-ii-4.pdf
- zafira-1.4-turbodruk-ii-6.pdf
- zafira-1.4-turbodruk-ii-7.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »