zeer slecht lopende motor met foutcode P0170

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Zafira
Type
Zafira-A
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001
Brandstof
Benzine
Reacties
3
Bekeken
7408
Gepost: 30-10-2009 23:17
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
6380 bijdragen
Deze opel liep echt heel erg beroerd. Soms kon er zelfs niet eens gas gegeven worden. In foutgeheugen stond foutcode P0170 en ontstekings onderdrukking cilinder 1 en 2. Omdat de motor liep alsof hij op 3 cilinders liep heb ik eerst even de bobine en bougies vervangen. Dit had geen effect.
4 gasmeting was:
HC=  5ppm
O2= 10%
lambda= 1,5
CO= 0,001%
CO2= 8%

Dit was wel en heel arm mengsel. Ook op toeren werd het niet beter. De lmm gaf stationair iets van 9 a 10 KG/h op de tester aan. Nu vind ik dit altijd lastig, omdat bij de ene auto wordt er Kg/h en de andere weer mg/s of weer iets anders gemeten. Zelf vind ik dit lastig te onthouden dus heb ik voor de zekerheid even gemeten. De lmm gaf een spanning van ongeveer 850 mV. Nog even de slang dicht gehouden en de carterontluchting afgesloten. De motor sloeg daardoor af dus kon hij ook geen valse lucht zuigen. Ook maakte het niet uit of ik de benzinedampafzuigslang dicht hield.

Brandstofdruk gemeten deze was ook prima 3,9 bar. Geen opbrengsthoeveelheid kunnen bekijken. De injectorbeelden bekeken. Hierin kon je zien dat de injectoren open gingen en dat er genoeg spanning op stond.
Zou er dan toch een probleem met de brandstof opbrengst zijn of zou er een injector te weinig doorstroming hebben? Een voor een de injectors los gemaakt. Bij alle 4 zakte het toerental behoorlijk in.
Toch maar even op AMT kijken. Hier werd in meerdere topics het antwoord gevonden in de LMM. Naar mijn menig gaf deze voldoende aan, maar we hadden er toch nog een liggen. Deze gemonteerd en de motor liep weer perfect. Nog even gekeken wat de waarde nu was. Deze was nog steeds 9 a 10 Kg/h en had een spanning van 900 mV. Maar hij liep dan ook een stuk beter.
Achteraf best logisch, maar ik dacht dat de waarde van de lmm voldoende was en had niet verwacht dat zo een klein verschil zulke grote gevolgen kon hebben. Dus ik dank het AMTforum maar weer eens.
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen