Manitou 4x4 ruw terrein heftruck kreeg water(smurrie ?) binnen ...

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Overige merken
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1970
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
1040
Gepost: 15-10-2021 23:48
Professional

VWrules


Schadeherstel

Lid sinds: 14-09-2015
39 bijdragen

Hoi guys , 

deze wou ik jullie niet onthouden ... een uitdaging af en toe houdt het leuk , toch ?

Een klant contacteerde ons , zijn Manitou 4x4 ruw terrein heftruck , echt nog een stokoud beest met enorme tractorbanden erop , werd per ongeluk volkomen zonder brandstof ( volledig leeg !) gereden , terwijl ze zeer goed wisten dat er water en mogelijk wat smurrie op de bodem van de tank zat !

Deze heeft dus gegarandeerd wat water in zijn filter , pomp en vermoedelijk ook injectoren gehad .

Samengevat ; klant heeft nu de tank gereinigd , door de vlotter eruit te halen , en met twee draadstangen en een goed absorberende doek alles eruit te halen , vooraleer weer te vullen met goede stookolie .
( geen diesel , in België mogen dergelijke voertuigen , die nooit op de openbare weg komen , op stookolie rijden !) 

Nadien werd de filter vervangen , injectorleidingen ( 3 van de 4 , de 4de ging om 1 of andere reden niet ) en de ontluchtingsbout op de CAV (rotatieve) pomp losgemaakt en via de manuele pomp in het brandstofsysteem weer gevuld .

De Manitou startte NIET ... een poging met startvloeistof deed 'm even draaien , maar hij ging bijna op de loop , en  je hoorde erg duidelijk dat een dergelijke stokoude diesel niet houdt van ether-gebaseerde brandstof dus is dat niet meer herhaald .( schade opgelopen hierdoor ?)  

Naar mijn mening deed de klant dus alles goed , alleen die ether lijkt me een risicofactor . Nu blijkt er werkelijk NIEMAND nog ervaring te hebben met een dergelijk monster , 4 Manitou dealers werden ondertussen gecontacteerd , ze weten zelfs niet welk type dit is (staat er nergens expliciet op ... wat eropstaat bleek onbekend ! ) , welke motor erin ligt ( 4 cilinder in lijn , met een CAV rotatieve pomp zag ik zelf ) en is er dan ook niets van technische data te vinden !

Volgens klant had de Manitou (zelfs bij zomerse temperaturen ) minstens 20 à 25 seconden voorgloeien nodig ( geen indicatie wanneer er genoeg gegloeid is , het blijkt zuiver gokken !) , in de winter zelfs een minuut of langer ...  dat lijkt me niet zo abnormaal , uit eerdere herstelling van een oude Komatsu heftruck met een Isuzu-diesel erin was een gelijkaardig voorgloei-gegeven mij gekend .

Maar de vraag is nu hoe deze Manitou weer aan de praat te krijgen ... situatieschets : staat in een industrieterrein achteraan op een volledig ontoegankelijk perceel , waar je zelfs te voet 5 à 10 cm in de grond zakt door de drassige ondergrond ... toen ik ging kijken kon ik echt niet meer dan wat elementair gereedschap meenemen , want zelfs met je toolbox in een kruiwagen blijkt het niet te doen , die rijdt vast ! 

Of die injectoren of CAV pomp stuk zijn door dat water ? Normaal zou het ergste in de filter gebleven moeten zijn , maar blijkbaar is er eerst nog geprobeerd om 'm weer te starten , niet direct beseffende dat de tank leeg was , en zo zal er mogelijk toch water verder geduwd zijn !

Ik ben vanavond even gaan kijken , morgen mogelijk gloeibougies eruit halen , compressie meten , (hopelijk geen gaten o.i.d. door de ether ?) indien ok  zo nogmaals proberen het inspuitsysteem weer te ontluchten ? ( om luchtbellen eruit te pompen , is toch makkelijker zonder compressie ?) Als de injectoren nog verstuiven zoals het hoort zou je dat toch aan de gassen die uit de gloeibougie-opening komen moeten kunnen zien ?

Vervolgens injectoren eruit en testen , mogelijk laten reviseren , dat zou toch nog doenbaar moeten zijn ?

Deze vragen vooraf , lijkt me handig , hier zijn toch teveel onbekende factoren ...

Waarom via deze weg ? We hopen dat er hier met wat geluk iemand meeleest en - denkt die ervaring en/of toegang heeft tot de technische data , en mogelijk nog ergens een oude technische manual kan bezorgen ?

Want naast de hierboven beschreven interventies is er weinig te beginnen zonder info , ... klepspeling ? tolerantiedrempel voor de compressie ? enz ...

Meer foto's kunnen doorgemaild worden om duidelijkheid qua juiste type te kunnen verschaffen ! Deze komen van de klant , ergens dit weekend gaan we met de juiste tools verder en kan ik zelf nog wat foto's nemen/bezorgen !

Hopelijk volgt er snel wat nieuws , zodat we nog in droge omstandigheden kunnen werken , eenmaal er weer wat regen volgt is dat ook weer hopeloos !  

Gemeten

geen technische data ... dus ook niets om op te baseren , wie is er oud genoeg om nog aan zo'n 40 - , misschien wel 50 jarige Manitou gewerkt te hebben ?

Foutcodes

Dit ding is nog van de prehistorie en bezit zelfs niet de minste vorm van een ECU o.i.d. ....

Downloads (3)

  • manitou.4.jpg
  • manitou.jpg
  • typeplaatje-manitou.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken