Manitou 4x4 ruw terrein heftruck kreeg water(smurrie ?) binnen ...

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Overige merken
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1970
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
979
Gepost: 15-10-2021 23:48
Professional

VWrules


Schadeherstel

Lid sinds: 14-09-2015
39 bijdragen

Hoi guys , 

deze wou ik jullie niet onthouden ... een uitdaging af en toe houdt het leuk , toch ?

Een klant contacteerde ons , zijn Manitou 4x4 ruw terrein heftruck , echt nog een stokoud beest met enorme tractorbanden erop , werd per ongeluk volkomen zonder brandstof ( volledig leeg !) gereden , terwijl ze zeer goed wisten dat er water en mogelijk wat smurrie op de bodem van de tank zat !

Deze heeft dus gegarandeerd wat water in zijn filter , pomp en vermoedelijk ook injectoren gehad .

Samengevat ; klant heeft nu de tank gereinigd , door de vlotter eruit te halen , en met twee draadstangen en een goed absorberende doek alles eruit te halen , vooraleer weer te vullen met goede stookolie .
( geen diesel , in België mogen dergelijke voertuigen , die nooit op de openbare weg komen , op stookolie rijden !) 

Nadien werd de filter vervangen , injectorleidingen ( 3 van de 4 , de 4de ging om 1 of andere reden niet ) en de ontluchtingsbout op de CAV (rotatieve) pomp losgemaakt en via de manuele pomp in het brandstofsysteem weer gevuld .

De Manitou startte NIET ... een poging met startvloeistof deed 'm even draaien , maar hij ging bijna op de loop , en  je hoorde erg duidelijk dat een dergelijke stokoude diesel niet houdt van ether-gebaseerde brandstof dus is dat niet meer herhaald .( schade opgelopen hierdoor ?)  

Naar mijn mening deed de klant dus alles goed , alleen die ether lijkt me een risicofactor . Nu blijkt er werkelijk NIEMAND nog ervaring te hebben met een dergelijk monster , 4 Manitou dealers werden ondertussen gecontacteerd , ze weten zelfs niet welk type dit is (staat er nergens expliciet op ... wat eropstaat bleek onbekend ! ) , welke motor erin ligt ( 4 cilinder in lijn , met een CAV rotatieve pomp zag ik zelf ) en is er dan ook niets van technische data te vinden !

Volgens klant had de Manitou (zelfs bij zomerse temperaturen ) minstens 20 à 25 seconden voorgloeien nodig ( geen indicatie wanneer er genoeg gegloeid is , het blijkt zuiver gokken !) , in de winter zelfs een minuut of langer ...  dat lijkt me niet zo abnormaal , uit eerdere herstelling van een oude Komatsu heftruck met een Isuzu-diesel erin was een gelijkaardig voorgloei-gegeven mij gekend .

Maar de vraag is nu hoe deze Manitou weer aan de praat te krijgen ... situatieschets : staat in een industrieterrein achteraan op een volledig ontoegankelijk perceel , waar je zelfs te voet 5 à 10 cm in de grond zakt door de drassige ondergrond ... toen ik ging kijken kon ik echt niet meer dan wat elementair gereedschap meenemen , want zelfs met je toolbox in een kruiwagen blijkt het niet te doen , die rijdt vast ! 

Of die injectoren of CAV pomp stuk zijn door dat water ? Normaal zou het ergste in de filter gebleven moeten zijn , maar blijkbaar is er eerst nog geprobeerd om 'm weer te starten , niet direct beseffende dat de tank leeg was , en zo zal er mogelijk toch water verder geduwd zijn !

Ik ben vanavond even gaan kijken , morgen mogelijk gloeibougies eruit halen , compressie meten , (hopelijk geen gaten o.i.d. door de ether ?) indien ok  zo nogmaals proberen het inspuitsysteem weer te ontluchten ? ( om luchtbellen eruit te pompen , is toch makkelijker zonder compressie ?) Als de injectoren nog verstuiven zoals het hoort zou je dat toch aan de gassen die uit de gloeibougie-opening komen moeten kunnen zien ?

Vervolgens injectoren eruit en testen , mogelijk laten reviseren , dat zou toch nog doenbaar moeten zijn ?

Deze vragen vooraf , lijkt me handig , hier zijn toch teveel onbekende factoren ...

Waarom via deze weg ? We hopen dat er hier met wat geluk iemand meeleest en - denkt die ervaring en/of toegang heeft tot de technische data , en mogelijk nog ergens een oude technische manual kan bezorgen ?

Want naast de hierboven beschreven interventies is er weinig te beginnen zonder info , ... klepspeling ? tolerantiedrempel voor de compressie ? enz ...

Meer foto's kunnen doorgemaild worden om duidelijkheid qua juiste type te kunnen verschaffen ! Deze komen van de klant , ergens dit weekend gaan we met de juiste tools verder en kan ik zelf nog wat foto's nemen/bezorgen !

Hopelijk volgt er snel wat nieuws , zodat we nog in droge omstandigheden kunnen werken , eenmaal er weer wat regen volgt is dat ook weer hopeloos !  

Gemeten

geen technische data ... dus ook niets om op te baseren , wie is er oud genoeg om nog aan zo'n 40 - , misschien wel 50 jarige Manitou gewerkt te hebben ?

Foutcodes

Dit ding is nog van de prehistorie en bezit zelfs niet de minste vorm van een ECU o.i.d. ....

Downloads (3)

  • manitou.4.jpg
  • manitou.jpg
  • typeplaatje-manitou.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.