Storing hydraulisch remsysteem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
206
Type
206
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001
Brandstof
Benzine
Reacties
15
Bekeken
1070
Gepost: 22-04-2020 17:24
Professional

Rwae


HAN
Anders/Overig

Lid sinds: 23-03-2020
4 bijdragen

Beste allen,

Sinds kort heeft de auto last van een brandend handremlampje.

De remmen heb ik handmatig voor en achter ontlucht. Remblokken en schijven aan de voorzijde zijn 10.000km geleden vervangen en in goede conditie. Remblokken achter waren redelijk versleten en zijn vervangen.

De auto heeft al enige tijd ABS storingen (zie foutcodes), het is niet mijn doel deze op te lossen. Deze gebreken zijn bij mij bekend; een kapotte ABS ring rechtsvoor en ABS-sensoren aan de achterwielen zijn defect. Echter zal ik dus niet weten of alleen het waarschuwingslampje van de handrem aanblijft of i.c.m. het ABS lampje omdat deze sowieso brandt. In de handleiding staat namelijk het volgende:

Verklikkerlampje handrem, te laag remvloeistofniveau en storing elektronische remdrukregelaar (REF)
Gekoppeld aan het verklikkerlampje STOP.
Wijst op:
- een (iets) aangetrokken handrem.
- een te laag remvloeistofniveau (als het lampje ook bij losse handrem blijft branden).
- een storing in de elektronische remdrukregelaar (REF),  als het verklikkerlampje brandt in combinatie met het verklikkerlampje ABS.

Het stop lampje heeft nog niet gebrand maar het zou kunnen zijn dat het lampje hiervan kapot is, dit ga ik vanavond even nakijken. Persoonlijk denk ik dat de grootste waarschijnlijkheid is dat er een storing in de elektronische remdrukregelaar zit.

De handremschakelaar lijkt in orde, deze heb ik nagekeken en doorgemeten. Wanneer ik de handrem aantrek is ook te zien dat het lampje feller gaat branden, wanneer ik hem los zet dimt het lampje weer iets.

Verder reageert het lampje ook op het indrukken van het rempedaal, bij indrukken dimt het iets op het moment van indrukken. Het stationair toerental reageert hier ook op maar dat zal waarschijnlijk komen doordat kortstondig het motorvacuüm iets veranderd.

De vacuümslang van het spruitstuk naar de rembekrachtiger heb ik nagekeken en is luchtdicht.

Wanneer de motor uit staat kan ik het rempedaal oppompen, doortrappen gaat niet en het pedaal zakt wanneer de motor gestart wordt. Dit zou er volgens verschillende bronnne op internet op lijken dat de rembekrachtiger in orde zou moeten zijn.

Een verdere bijzonderheid, bij het handmatig ontluchten van de remmen liepen beide remklauwen aan de voorkant door wanneer de ontluchtingsnippel geopend was, dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Aan de achterkant was hier geen sprake van.

De gebruikte remvloeistof is DOT4 zoals voorgeschreven door Peugeot.

Tot slot heb ik de ABS pomp getest met PP2000 en een ontluchting uitgevoerd hiermee, beide verliepen zonder problemen.

Met draaiende motor kan ik het rempedaal naar mijn inzicht behoorlijk ver doortrappen, het lijkt alsof hij bij grotere kracht dieper door te drukken is, geen idee of dit normaal is. De remkracht tijdens het rijden is overigens niet veranderd en lijkt in orde.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Wat zou ik nog kunnen testen of meten? Persoonlijk denk ik een probleem met de hoofdremcilinder of de rembekrachtiger.

Gemeten

Remvloeistof is op peil.

Uitgelezen met

PP2000

Foutcodes

Permanente storing: Wielsensor links- en rechtsachter Tijdelijke storing: Snelheid sensor rechtsvoor.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken