Gepost: 11-03-2013 19:47
Lid sinds: 13-06-2010
2171 bijdragen
We hebben hier een Peugeot 207 met een emissie probleem.
De motor loopt verder goed. Geen inhouden, stoten of iets dergelijks. Het CO is echter wel erg hoog. We hebben eerlijk gezegd niet veel ervaring met deze motoren. Ze hebben nl geen gasklephuis, naar mijn beste weten, maar maken gebruik van variabele kleplichthoogte en nokkenasverstelling op de inlaat- en uitlaatnokkenas.
Ik zal hier eerst de gemeten waarden vermelden:
koude motor en stationair:
Lambda 0.8, CO 5%-6%, O2 nagenoeg 0%, HC 500-600 PPM,
spanning lambdasonde 1: 3.2 Volt
spanning lambdasonde 2: 0.46 Volt
warme motor en stationair:
nagenoeg hetzelfde als bij koude motor met alleen iets minder CO (2.9%-3.0%)
Bij hogere toeren en vervolgens het gas loslaten zakt de spanning van sonde 1 even naar 0 Volt.
Verder maakt het niet uit of de motor stationair loopt of op hogere toeren.
Wat verder opvalt is dat de status van de beide sensoren "niet actief" is en de integratorregeling op 0% blijft staan. Ook na het resetten van de adaptiewaarden bleef dit zo. Heel even was dan het storingslampje uit en de spanning op de voorste lambda ongeveer 1,45 Volt. Deze liep echter weer snel op naar ongeveer 3,2 Volt.
Nu heb ik een eerdere topic gelezen waarin Techraad aangaf dat de foutcode P 2196 een bekend probleem was bij Peugeot.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of suggesties heeft.
Alvast bedankt en groeten
Jarrie
Gemeten
P2196 voorste lambdasonde meet constant een rijk mengsel
P0141 verwarming lamdasonde
Uitgelezen met
KTS
Foutcodes
P 2196 en P 0141
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen