Gepost: 26-03-2019 22:37
Matronix
Diagnosetechnicus
HSM Autoservice
Lid sinds: 04-05-2014
3831 bijdragen
Zit een beetje met een vraag waar de Peugeot specialisten wellicht meer over kunnen vertellen. Vergelijkbare cases zijn er zat, maar eigenlijk mis ik 1 stukje belangrijke info waar mijn brein zich nu niet omheen kan vouwen.
Auto start soms goed, soms meteen met overslag , altijd cilinder 2. Soms ook na tijden stationair storing.
Ontsteking bekeken, was niet echt iets mis mee (scope) maar wanneer we een rondlooptest doen blijkt dat het cilinder 3 ipv cilinder 2 is welke mis gaat (ecu detecteert steeds 2).
Ten tijde van probleem wordt telkens netjes freeze frame opgeslagen:
- fueltrim short rond de paar plus (nihil)
- fueltrim long vrijwel nul
- geen afwijkende waarden temp etc. Nav fueltrim data verwacht ik nog niet een injector probleem (niet 100% uitgesloten, ook al meten ze goed, nog niet in de tester gehad mbt sproeibeeld)
Compressie over the board 12 tot 12,5 bar, vrijwel gelijk dus
Lektest - alles ruim in het groen (10-15% lek)
Waar ik vooral mee zit is dat wanneer ik de klephoogteregeling los leg, de auto eigenlijk prima loopt. Dus wanneer alles op de gasklep loopt, is er niks aan de hand. Via rondloop dan zichtbaar dat de vrij vaak voorkomende misser op cil.3 dan weg is (nu en dan een kleine fout op 4e cilinder, niets waar de ecu bang van wordt).
Omdat het toch in die regeling leek te zitten, de veren, rollen en klephoogte as (ivm mogelijk inlopen) vervangen, maar probleem blijft. Nu vernam ik van 'mensen wie dit vaker bij de hand hebben', dat dit meestal wordt opgelost door de kop te vervangen, wat ik op zich prachtig vindt, maar wat is de logica hier achter? Kan iemand van de Peugeot kenners mij hier een lichtje op laten schijnen?
Om compleet te zijn: toch tegen beter weten in even bobines gewisseld van cilinder en omdat bougies slecht leken gewisseld voor verse set. Ook al een flush uitgevoerd, hoewel dat nog niet het verschil zou verklaren tussen met- en zonder klephoogteregeling?
Gemeten
live waarden ontstekingstijd (injectietijden 2.8ms stationair allen exact gelijk)
alle temp. waarden
compressie (12-12,5)
lektest (all green, 10 tot 15%)
rondloop met hoogteregeling
rondloop zonder hoogte regeling
ontsteking (primair, stroom en spanning scope)
initialisatie uitgevoerd
Uitgelezen met
maxisys elite
Foutcodes
P0302 overslag cilinder 2
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken