Gepost: 23-11-2023 17:04
ddemmers1
Directeur / eigenaar
Autoservice De Meer
Dealer
Lid sinds: 21-04-2013
32 bijdragen
Goedemiddag,
Auto binnen gekomen met storing P11A8. Tijdens proefrit merkbaar dat auto normaal accelereert en dan spontaan traag wordt. Motorlampje brandt dan ook. Motor loopt verder normaal en slaat niet af. Stationair draait deze ook normaal. Wat wel is opgevallen is dat het net lijkt alsof deze een sportluchtfilter heeft maar er zit een normale filter op. Uitlaat is prima, origineel en gasdicht. Motorolie is op peil.
Nu weten we dat de nokkeasversteller actuator wel eens problemen kunnen geven en deze ook gedemonteerd maar de zeefjes zijn redelijk schoon en hij lijkt ook gewoon gangbaar. Ondanks dit toch de actuator vervangen aangezien deze niet zo heel duur is door een era exemplaar. overigens de oude die eruit kwam was ook een era. Dus vermoedelijk al eerder problemen ermee gehad maar de klant heeft de auto pas 3 kwart jaar in bezit en eigenlijk heeft de auto altijd zo gelopen aldus klant.
Na vervanging van deze klep met diagxbox de procedure in en uitlaat verstellers uitgevoerd incl warm draaien (<30graden) en proefrit (4000tr --> 1500 tr min 8sec in versnelling laten uitrollen). Tijdens de opwarmfase gaat het de eerste 2 minuten ok, erna begint deze te galoperen, zodanig dat hij uiteindelijk afslaat. Na dit een of meerdere keren te hebben gehad en opnieuw gestart te hebben blijft hij ong na 15min stationair draaien. Als de koelven heeft gedraait volgt de proefrit. Maar tijdens deze proefrit en je komt boven de 4000tr/m valt het vermogen compleet weg, begint hij te ploffen, op dat moment is ook een redelijk zwaar geratel hoorbaar, alsof de ketting compleet loszit, een nog zwaarder sportfilter geluid en zodra je stopt slaat de motor af. Heb het idee dat de versteller hem dan opengooit oid. Motor slaat dan ook niet meer aan. na +- 1min gewacht te hebben slaat motor weer normaal aan en loopt deze ook weer netjes zonder ploffen ed en heeft weer vermogen. Totdat je weer boven de 4000 komt en begint het verhaal weer opnieuw. Opnieuw uitgelezen --> Storingen zijn nu P11A8 P11A3 P0014. inleerprocedure 4x opnieuw uitgevoerd ivm twijfel door dat galoperen en afslaan tijdens inleer procedure. maar dit doet hij elke inleerprocedure doen. Oude actuator terug gezet en nu dezelfde symptomen als met de nieuwe klep en krijgen hem dus niet meer zoals deze voorheen was. Welliswaar met storing maar wel gewoon draaiend.
Gemeten
uitlaatnokkenas actuator
Uitgelezen met
Diagbox
Foutcodes
voorheen P11A8
nadien P11A3 P11A8 P0014
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken