Oliedruk te hoog

Peugeot
Merk
Peugeot
Model
208
Type
Uitvoering
1.6 VTi Ice Velvet
Bouwjaar
2012
Brandstof
Benzine
Reacties
6
Bekeken
1086
Gepost: 15-03-2023 22:56
Professional

EDVAS


Anders/Overig

Lid sinds: 25-01-2022
7 bijdragen

Symtomen: Inhouden, stotteren (koud erger dan warm), motorstoring - cylinder 3 overslag herkend, ventilator blijft draaien voor 5 min na contact uit. De auto kan gereden worden als men zacht en heel geleidelijk gas geeft. Als men voorbij het stotterpunt komt kan je gewoon door duwen. ALs je hiermee rekening houd rijd de auto feilloos. Je moet niet brut accelereren als je (in elke versnelling) gewoon zou rijden treed het probleem op. 

Reeds uitgevoerde controles en vervangingen. 

Bobines gewisseld, bougies en bobines vervangen. Compressiecheck (ok), Distributietijden gecontroleerd, Kabelboom bobines doorgemeten, gecontroleerd op kortsluiting naar massa, plus of onderling (ok) Verstel kleppen nokkenassen gecontroleerd. Einde Latijn. Voertuig naar Peugeot gebracht. Na 2.5 maand van onderzoek en testen incl. interacties met fabriek geen problemen gevonden, mogelijk oorzaak: Motorregelapparaat defect. Voertuig terug naar onze werkplaats gebracht. Occasie Instrumenten paneel, BMI, Motorregelapparaat etc. aangekocht en geplaatst. Probleem indentiek. Nokkenasverstellingen nochmaals gedemonteerd en gecontroleerd. Niets gevonden. Terug monteerd. Auto liep perfect !!!??? Auto mee gegeven aan de klant. 

1jaar later, auto komt voor klein onderhoud en de melding dat ie geregeld moeilijk start.  2 Dagen mee gereden S'morgens start ie goed, na 2-3 uur staan en dan starten draait de motor als compressieloos. Na enkele pogingen lijkt oliedruk zich op te bouwen en start ie uiteindelijk. Olie en oliefilter gewisseld. Oliefilterhuis besteld. Bij het naar buiten rijden van de auto is het probleem van vorig jaar terug aanwezig.??? Misschien ook oliefilter huis met eenwegklep? Filterhuis compleet met filter vervangen. Startprobleem lijkt opgelost. Het oude probleem niet. Oliedruk gecontroleerd, Motor 80C° bij 850RPM 6 bar, bij 4000 rpm 7 Bar. (Normaal 1.5 tot 3.8) Oliedrukregelaar in Pomp (vervuiling ?) uitgebouwd en gecontroleerd (niets te zien) Oliepomp (overdruk ventiel)?Geen Motorstoringen ivb regelklep. Oliepomp nog niet vervangen. Denkpiste is dat nokkenas vervroeging al gebeurt bij stationair toerental. Kan de verhoogde Olie druk nog een andere oorzaak hebben. De meter is gecontroleerd en werkt correct. 

Elk idee welcome

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken