Gepost: 17-07-2012 22:37
Unikneet
Diagnosetechnicus
Universeel
Lid sinds: 15-11-2011
1724 bijdragen
Goede avond.
Gestoeid met een 306 aan het eind van de dag. Slaat zeer moeilijk aan en áls je hem aan de praat krijgt staat hij duidelijk te verzuipen en valt uit. Ik heb dus geen 4-gas meting. Dubbelrelais achterop de computer is vervangen. Ik weet niet waarom. Omdat ik zo snel geen uitleesstekker kon vinden (heeft deze er één en waar zit die dan?), wat dingen bekenen.
Goede vonk. Voldoende brandstof ingang monopoint. Bij het enkele inspuitventiel leek er veel te veel brandstof ingespoten te worden (puur visueel, ik heb die al vaak bij andere 306-en zien inspuiten en hier gutst het er in vergelijking bijna uit). De retourslang heb ik doorgeblazen (je hoort het bij de tankvuldop) en losgenomen tijdens starten om een retourverstopping uit te sluiten. Dit had geen effect. Als ik de aanvoerslang voor de monopoint lichtjes of pulserend dichtknijp en hij dus minder brandstof krijgt wil hij wél aanslaan.
Ben toen naar de KVS temp sensor gaan kijken. Sensor niet onderbroken, weerstand ongeveer 2500Ohm, okay. Voeding 5V okay. stekkerverbindingen sensor okay. Signaal/massadraad naar ECU pen 34 ongeveer 4,5V. Ook met losgenomen stekker blijft hier spanning op stekkerpen staan, dit zou volgens mij niet moeten kunnen! In de stekkeraansluiting op de ECU zat motorolie! Waarschijnlijk lekkage en cappilaire werking. Schoongemaakt aan de ECU-stekker zijde en achterop de stekker. Zeker geen doorverbinding in stekker.
Draad nabij ECU pen 34 signaal/massadraad sensor doorgeknipt, blijft nog steeds 4,5 volt uit de ECU komen hierop. Ik heb gecontroleerd dat het dezelfde draad is als op de sensor aan de hand van penbezetting via schema, kleur draad en doorgepiept met stekker sensor en ECU los.
Ik wil de massa van de ECU (volgens mij twee massadraden) morgen belast doormeten en als laatste massaverbindingen accu/motor/carosserie overbruggen. In verband met de olie in de ECU stekker ga ik ook nakijken waar dit vandaan komt en de klant adviseren over mogelijke toekomstige problemen als dit niet opgelost wordt.
Hoe waarschijnlijk is het dat de ECU het begeven heeft, mogelijk door de olie in de stekker/kabelboom die in de ECU gekropen is? Kun je deze ECU zonder probleem uitwisselen met ruil-ECU's? Of is hij te (laten) repareren? De 306 heeft een originele startonderbreker met het toetsenbordje.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken