Gepost: 11-03-2017 00:29
Matronix
Diagnosetechnicus
HSM Autoservice
Lid sinds: 04-05-2014
3831 bijdragen
Auto ingekocht door een klant van mij (een handelaar). Verkocht en gebruiker komt terug omdat de auto stationair 'schokt' en 'trilt'.
Geen foutcodes. Waarden geven aan dat de lambda regeling 18% in de min staat. Gastest er bij gehaald en O2 is te hoog (dik 2-3 procent). CO is bij deze test 0%, HC 0%, Co2 11,95, O2 5.92 en lambda 1.332Lambda waarde geeft ook arm mengsel aan. Op toeren waarden niet genoteerd maar stukken beter, hoewel nog niet helemaal zuiver.
Conclusie: lambda sensor wijkt af. Tweede lambda staat ook op 0,1 volt dus deze is het eens met de gastester.
Sensor wil niet los, komt uiteindelijk met draad en al naar buiten (ondanks netjes verhitten etc). Ander spruitstuk er op, met al gemonteerde lambda sensor. Leerwaarden reset procedure uitvoeren; foutmelding op de gasklep.
Auto loopt nog steeds rommelig; soms goed, soms niet. Trims lijken nu lang goed te blijven (long rond de 7% plus, short rond nul)... auto loopt nog rommelig en ineens schiet trim weer door en loopt naar -18 tot -25%. Tweede lambda staat nu op 0,7v. maar volgt soms ineens even een korte tijd de eerste lambda. Als gevolg van arm mengsel kat bijna ten einde? MAP waarde netjes rond 370mbar
Na paar dagen opnieuw meting gedaan; staat weer net zo negatief als voorheen in de trims. Gastest geeft weer hoge lambda dus conclusie alsnog; toch nog weer een defecte lambda sensor. Auto loopt dan ook weer schokkerig. Voor zekerheid compressie gemeten; rond de 11 - 11,5 bar. Relatieve compressie geeft aan allemaal gelijk (en klinkt ook zo). Bougies licht wit (net nieuw geplaatst) en dus lijkt inderdaad arm mengsel misfire. Overige parameters goed op orde en logische waarden.
Laatste meting: Co 0.78, Co2 11.89, HC 0, O2 5.57 en lambda 1.26. Co, Lambda en O2 schommelen nogal. Regeling lambda sensor short 0% en long term -24% (rijk dus). Vervolgplanning is lambda sensor nogmaals wisselen. Tweede lambda staat op 0.7, dus ook daar is nogal wat twijfel bij (wat voor invloed heeft de tweede lambda bij deze auto's, ik ken het systeem mbt controlerende functie van kat ed).
Andere gasklep geprobeerd maar ook deze geeft fout bij inleren; lijkt toch meer in de procedure te zitten, want andere auto met zelfde motor ook geprobeerd en ook daar gaat het mis (met verschillende diagnose kasten) dus die gasklep schuif ik even aan de kant mbt het probleem voor nu. Gaskleppen waren overigens voor en na reinigen problematisch bij inleren.
Voor zekerheid uitlaat uitgerookt; geen lekkage welke de gastest waarden kan doen laten afwijken. Brandstofdruk gemeten; zo niet genoteerd mbt waarde maar op de lijst afgevinkt als "correct". Ontstekings probleem even terzijde gezet; we hebben geen HC waarden in de gastest. Cilinders ook bekeken en brandschoon (inlaat reiniging uitgevoerd voor zekerheid via iets van 5-in-1 dacht ik).
Lang verhaal; maar daar waar je bijna altijd alles goed kunt beredeneren; zou ik toch benieuwd zijn naar andere invalshoeken en eventueel mensen met ervaring m.b.t. deze motoren (licht onrustige loop is mij bekend).
Mogelijke conclusies van mij uit;
lambda 1 defect
lambda 2 defect (mogelijk)
falende injector (sterk varierende waarden en soms beter lopen motor, soms erger schokken).
ecu defect (mogelijk, maar daar wil ik niet zo snel aan)
Gemeten
alle hoofdparameters nagezien; TPS staat op ongeveer 8-10%, MAP 345-360mbar, kvs realistisch, etc.
Uitgelezen met
VCDS OBD niveau, MaxiSys, MS609, Hella Gutmann
Foutcodes
geen
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen