Gepost: 16-10-2016 01:14
Matronix
Diagnosetechnicus
HSM Autoservice
Lid sinds: 04-05-2014
3825 bijdragen
Auto binnengekomen met paar problemen; airbag en ESP (lampjes op dash).
Airbag was vermoedelijk in stuur en bij loshalen bleken draden niet aangesloten. Met reden, want blijkbaar had men de intentie gehad om het stuur los te halen, wat waarschijnlijk niet gelukt is. Kan ook zijn dat dit wel gedaan is en dat er een COM2000 unit gewisseld is, dit is niet duidelijk (maar mogelijk wel belangrijk).
Na aansluiten airbag was dat probleem opgelost maar blijft de U1305 over m.b.t. ESP en dit gaat om een permanente fout (dus meteen terug na wissen) 'geen communicatie met stuurhoek sensor' . Fout staat in de ABS ecu.
Bij aangesloten en losgenomen stekker op de COM2000 meet ik communicatie op zowel can-hi als can-lo (zie scope beeld) waarbij mijn conclusie was dat vanuit abs unit wel gecommuniceerd wordt en bedrading tot aan sensor niet onderbroken is.
Sensor stuur heeft belast een voeding (dacht gewoon b+ op pootje 5 en 11,x op 3 en 4) en een massa (pootje 3) plus dus data communicatie op 1 en 2. Moet die 11,x nog uitsluiten als fout (vanaf de 15+ klem).
Gezien de fout en de omstandigheden (geen veranderende live data in ESP info, geen draaihoek verplaatsing etc.) de COM2000 vervangen. Dit helpt dus niet en was misschien ook al wat voorbarig. Oude ESP sensor aangesloten (uit oude COM2000 gehaald). Nu achter de stekker op de sensor zelf gemeten en daar komen de signalen vanaf de CAN Hi en Lo ook binnen dus stekker is ook goed.
Mijn MaxiSys testkast geeft aan dat het een BOSCH 8 systeem is, maar in de lijst staat eigenlijk alleen een Bosch 5.7 met ESP. Dit schema heeft ook een draaihoeksensor en deze tref ik ook in het middenconsole. Kies ik deze dan is de foutcode niet goed gedocumenteerd (is een testkast fout wellicht).
Weet iemand met zekerheid dat het een 5.7 systeem is wat hier in zit en zo ja, dan heb ik wel een schema waarop een draaihoek sensor staat, maar heb ik daar slechts 5 aansluitingen terwijl ik op alle 6 iets meet.
Volgens het schema is draaihoek sensor unit aangesloten op de can lijnen, maar gaat deze CAN ook rechtstreeks naar de ABS ECU. Dat is lastig m.b.t. meten en daarom had ik de bedrading voor draaihoek sensor doorgeknipt. Had daarbij de gedachte om te meten of de unit zelf wel iets aan zou bieden op de lijn. Dat is niet zo (aan de kant van de sensor blijft het dood), maar had alleen niet kunnen checken wanneer deze sensor iets op de lijn zet; is dat uit eigen beweging of enkel na vraag vanuit ABS ECU?
Wil voor verdere vervanging echt hard meten waar het mis gaat. Kent iemand deze systemen uit ervaring en vooral dit probleem en/of hoe het systeem werkt m.b.t. communicatie (wanneer / op basis waarvan begint de stuurhoek sensor te kletsen). Loopt er verder nog iets via de BSI van deze CAN communicatie (het deel van na de splitsing, de grijs/groene twisted draad is zo te zien rechstreekse lijn) en zo ja, is daar kleur van bekend?
Overigens is de accu voor de zekerheid doogemeten met een state of health van 98%
Uitgelezen met
MaxiSys908 Pro en Hella Gutmann
Foutcodes
U1305
Downloads (2)
- peugeot-307-sw-abs-can.png
- peugeot-307-sw-abs-can-schema.png
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen