Gepost: 18-11-2017 09:09
Melissen71
Diagnosetechnicus
MAS
Anders/Overig
Lid sinds: 17-02-2017
217 bijdragen
Hoi,
Ingeroepen voor een Peugeot 307cc staan met een probleem in de stuurbekrachtiging. Deze auto heeft geen bekrachtiging, omdat de olie in de pomp ook op was en de pompmotor niet draaide, heeft de garage besloten de unit te vervangen.
Met 3 gebruikte units deed deze het nog niet.... Nu zit er een gereviseerde pomp op. Deed het ook niet... auto naar de dealer geweest. Daar zeiden ze: "snelheidssignaal komt niet binnen'...
Toen mocht ik komen......
Met de scoop alle signalen op de pompdraden gemeten.
pen 1 is een stuurhoeksignaal en daar komt bij sturen ook mooi een 'blokgolf' op.
pen 2 is massa
pen 3 is een 'diagnosedraad' ??? Maar staat continue 12v op
pen 4 is snelheidsignaal.. komt mooie blokgolf op bij draaien van de wielen..
pen 5 is 12v
pen 6 komt ook van stuurhoeksensor maar is continue 0 volt
pen 9 is een 12v
Deze gegevens vergeleken met een gelijkwaardig model. Nu blijkt dat bij de vergelijk-auto op pen 6 steeds 12v staat.
Zetten we op de probleemauto ook 12v op pen 6 dan doet de stuurbekrachtiging het wel. Halen we de 12v eraf, dan stopt kort daarna de stuurbekrachtiging.
Nou denk je: bypass draadje leggen en klaar....
Maar na een tijdje valt de bekrachtiging even uit en komt daarna weer terug. Dus het probleem is nog niet 100% opgelost. Op het feit na dat er toch iets op pen 6 aan de hand is.
Als ik het schema bekijk en de draadnummers lees, zou ik denken dat het twee stuurhoeksignalen moeten zijn... maar de vergelijkauto heeft dit echt niet... daar komt bij sturen op pen 6 geen verandering (continue 12v)
Wie weet de oplossing? Of is het misschien een defecte stuurhoeksensor?
Met vriendelijke groet,
Hein
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken