406 koelvloeistofsensor -40 graden

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
406
Type
406
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
Benzine
Reacties
18
Bekeken
3010
Gepost: 07-12-2011 20:07
Topmonteur

Unikneet

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 15-11-2011
1724 bijdragen

Collega's. Even terug naar de basis en een gedachten experiment. Ik ben onlangs begonnen met GMTO cursussen na jaren aanmodderen en frustratie over elektronica. Het volgende is het geval:

Klacht is slecht stationair lopen binnen 5 minuten na koudstart, maar oké met doortrekken. Foutcode geeft aan storing circuit koelvloeistof temperatuur. Gelijk even live data bekeken: KVS temperatuur -40 graden. Hé, dat is een oude bekende... onderbroken circuit: sensor kapot of bekabeling onderbroken. Motor uitgezet met contact aan en gemeten op de sensoren (er zitten er drie op het thermostaathuis). Massa's goed en enkele volts (weet niet meer precies hoeveel) aan de plus kant.

Gezien weinig tijd en ik niet wist welke van de drie de sensor voor de ECU is, maar alledrie besteld. Alledrie de nieuwe sensoren los aan de stekkers gehangen en ja hoor, lees nu wel 18 graden uit in data. Even enkele loshalen en ik wist welke de juiste was. Zaakje teruggemonteerd met nieuwe sensor erin en lees nu 70 graden af (motor was nog warm). Oké denk je. Toen startte ik de motor en ging hij weer terug naar -40 graden. Verder meten wijst uit dat bij contact aan alles welliswaar goed is, maar bij lopende motor komt er in plaats van een paar volt (al naargelang hoe warm), wel 9,nogwat volt op. Nog al wiedes dat hij dan -40 aangeeft, want veel hoger dan de maximale 4.5-5volt?

Nu verdenk ik dus een sluiting in de bekabeling van de 5volt/signaal draad naar een plus. Óf sluiting in de computer zelf van de 5volt/signaal uitgang naar een plus. Voor ik naar huis ging was mijn idee om morgen de uitgang van de computer te meten, maar ik bedacht me dat als het om een sluiting buiten de computer heen gaat ik daar nog steeds diezelfde 9,... volt zou kunnen meten. Zou het verstandig zijn om de draad simpelweg vlakbij de computer door te knippen voordat ik meet? Ik verwacht dat als ik hem doorknip en ik meet nog steeds 9 volt uit de computer, dat de computer stuk is. Als ik na het doorknippen ineens wel 5 volt meet uit de computer, ligt het ergens in de bedrading en zal ik een omleiding maken.

Uw ideeën?

 

Bijlage: schema. 6 is de KVS sensor. 4 is de gasklep pot meter die (zoals ik het zie) een gezamenlijke massa heeft met de sensor.

Uitgelezen met

snap-on solus

Downloads (1)

  • img_0128.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken