Gepost: 24-09-2019 21:17
wkhoek
Directeur / eigenaar
Universeel
Lid sinds: 20-09-2015
333 bijdragen
P1490 'deeltjesfilter overbelast, intermitterend' komt telkens terug. Deze fout was er met het oude roetfilter ook regelmatig maar met de vakantie in het vooruitzicht werd besloten om het op te lossen.
Dus roetfilter vervangen (origineel PSA) en eolies bijgevuld. ging 5 dagen goed en toen was die er alweer. Voor de vakantie niet gelukt op te lossen en gelukkig vakantie periode goed gegaan, wel met regelmatig brandend diagnose lamp. Deze gaat dan ook wel weer uit na 4 of 5 ritten.
Nu na vakantie is die weer in de werkplaats. Eolies tank is inmiddels vervangen omdat deze via de beluchtingsklep wat eolies verloor. (maar geen verbetering).
De waardes van de drukverschilsensor vind ik relatief hoog. Bij stilstaande wagen is dit: 860rpm 10mbar / 2075rpm 27mbar / 3100rpm 87mbar / 4068 rpm 111 mbar.
bij stilstand 3250 rpm en dan 95 mbar komt de fout er gelijk in. Dus is gewoon op te wekken.
Als je rijd gaat het wat langer goed, maar dan kun je hem ook opwekken door te decelereren. Als je bij 100kmh van het gas afgaat, komt hij ook. Het gekke is dat bij afremmen het drukverschil iets toeneemt (?). Waarschijnlijk door EGR werking denk ik dan.
Verder geen fouten en rijd ook goed, ook met de melding erin. Gemiddelde afstand tussen laatste regeneraties is 708 km.
Iemand nog tips? het roetfilter is origineel besteld, maar vond hem er wat gek uitzien. Zal toch niet ergens verwisseld zijn toch? Zat wel in originele verpakking.
Morgen komt er nog nieuwe software in, maar heb daar zelf niet veel vertrouwen in.
Gemeten
drukverschil, luchtmassa, regeneratie afstand,
Uitgelezen met
autocom
Foutcodes
P1490 'deeltjesfilter overbelast, intermitterend'
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen