Co t.o.v Lambda-waarde

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
19
Type
R19
Uitvoering
-
Bouwjaar
1994
Brandstof
Benzine
Reacties
6
Bekeken
4037
Gepost: 15-04-2003 19:24
Professional

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Volgende fenomeen deed zich voor bij deze 19 met 1.4 mono-point:

Bij keuring in eerste instantie stationair, wel met warme motor een Co van 6%. De auto wordt voornamelijk op korte stukken gereden door een oudere dame, en vervuiling van L-sonde en Catalysator leek mij voor de hand liggend. Ik heb reiniger in de benzine toegevoegd en met de auto een 30 minuten flink gereden, regelmatig doorgetrokken tot 6000 tpm.

Bij 2e meting was CO 0%, zoals het hoorde, maar, een Lambda-waarde van 1,15...niet goed dus.

Bij simuleren van de lambda naar de ecu toe, aan de 4gas-tester een Lamda-waarde van strak 1.00 gecreeerd, maar bij een aan de 4gas-tester gemeten Lambda 1 was het gemeten CO wel een 2-2,5%.

Verdenking valt voor mij hierbij op de Catalysator.

Wel dien ik op te merken dat in het verleden bij een collega van mij, ivm een te hoog stationair toerental(1500 tpm/warme motor), ipv de lekkende pakking onder de mono-point, het gat waardoor de uitlaatgassen kunnen circuleren is afgestopt met een bout. stationair toerental was vanaf dat moment weer goed, maar mogelijk verklaart dit het euvel van nu?

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.