Gepost: 03-11-2017 18:16
Davyt46
Diagnosetechnicus
Anders/Overig
Lid sinds: 30-12-2016
29 bijdragen
Beste mensen,
Wij hebben hier in de werkplaats een probleem staan waarvan we niet meer goed weten wat we er mee aan moeten vangen..
Ga er maar is goed voor zitten want het is een hele lap tekst haha.
Even een korte uitleg over het probleem:
Klant belde ons van de zomer op dat de auto van de een op de andere dag niet meer van het stuurslot wou gaan. Wij hebben deze auto opgehaald en na horen van zegge gingen die stuurslot modules nog al eens kapot op de stuurkolom. Na deze vervangen te hebben kreeg ik nog steeds geen leven in de auto, de klant wou toch al afscheid nemen van de auto en vond dit nu een geschikt moment waarna hij de auto dus bij ons heeft ingeruild. Echter zijn we niet meer verder gegaan met het oplossen van het probleem aangezien daar geen tijd voor was. Nu het wat rustiger is in de werkplaats is dit een mooi op vullend klusje.
Wat doet de auto wel?
Zodra ik de kaart in de kaartlezer doe dan begint het dashboard te leven en staat er: Druk op het rempedaal en druk start. Als ik dat doe gebeurd er werkelijk niks, na een tijdje zegt hij: trek kaart terug, maar dan in stokbroden taal. Als ik dan de kaart eruit trek geeft hij aan op het dashboard: Stuurkolom vrij gegeven.
Echter is het stuurslot nooit meer erop gegaan nadat wij de stuurkolom module vervangen hebben gehad. Oftewel, die aansturing ontbreekt volledig.
Wat hebben wij al door gemeten?
Nou voor mijn gevoel kan ik eigenlijk beter zeggen wat niet..
Normaliter zou de UCH van de kaartlezer een signaal moeten krijgen waarna de UCH moet controleren of het de juiste kaart is. Zodra er dan op de startknop geduwd word zou de UCH via canbus een signaal naar de UPC moeten sturen zodat hij wakker word en intern de geschakelde plussen schakeld.
Als ik de UCH ook uitlees kan ik gewoon zien dat de kaart gezien word en dat het en geldige kaart is.
De constante plussen en massa's zijn aanwezig op zowel de UCH en de UPC. Wat opvalt is dat er geen een geschakelde plus uit de UCH of UPC komt, oftewel alle gele draden die geschakelde plus moeten hebben zitten zonder spanning. Als ik daar met de probe zelf spanning op had gezet begon de gas klep en dergelijke te zoemen waarna ik probeerde het contact in te schakelen, maar er gebeurde nog niks..
Wat mij op viel was dat er op 1 uitgang van de UPC naar de UCH 2.5v bleef staan ( de APCB draad op module 1337 stekker CN zie schema) terwijl dit een geschakelde plus hoorde te zijn. Oftewel, ik had al bijna een krat bier gehaald om het te vieren want ik dacht dat ik het gevonden had. Namelijk: Vocht in de UPC natuurlijk..
UPC eruit gehaald en ja, flink verbrande, geoxideerde onderkant. Dus ik dacht probleem gevonden.
Vrijdag middag om 4 uur nog even gouw die UPC erin kletsen en dan op naar het bier dacht ik. Maar helaas, nog steeds geen leven in de brouwerij.. Wel was die 2,5v die ik voorheen constateerde verdwenen. de UPC was dus wel degelijk kapot? Zou deze wellicht meer vernield hebben??
Wat mij ook erg opvalt is een heel vreemd CAN-BUS signaal. (Zie bijlages) Als ik alle modules aangesloten heb heb ik een hoop goede signalen maar ook soms 1 vreemde vogel er tussen.. Ik heb geprobeerd door middel van module voor module eruit te halen omdat vreemde verstoorde signaal eruit te krijgen maar dat lukt niet..
Als ik enkel de UCH op de bus aangesloten heb, en zelf via de OBD en nog ergens op een stekker die ik los heb liggen weerstanden zet van 120 ohm begint mijn UCH netjes te communiceren, een canbus overload natuurlijk omdat hij alleen over die lijn aan het roepen is maar er niemand wat terug roept. Dat signaal wat er dan opstaat is oke, niks vreemd naar mijn idee. (Zie bijlage)
Als ik daar dan mijn Airbag module bij aansluit zodat die daar gezellig tegen aan kan gaan lullen zie ik geen fijn signaal maar, mijn hele signaal word dan verprutst (zie bijlage). Dit is echter niet alleen bij de airco module, ook als ik de stuurbekrachtiging, dashboard en stuurkolom module erop aansluit word mijn signaal verpest.
Als ik echter alle module aansluit en dan de canbus ga meten, dus ook met de probe spanning op ABS en Motor ecu zet via de UPC zodat deze ook mee beginnen te lullen op de canbus lijn lijkt het beter te worden. Echter zit er nog steeds 1 slecht signaal tussen.. (zie bijlage) Ik vraag me dus af: is dit een probleem voor de communicatie? Kan het hierdoor zijn dat mijn UPC die geschakelde plus niet regeld?
Enkele foutcodes die ik in de diverse modules aantref met mijn snap-on tester. Delphi komt er niet in, ofja komt er wel in maar zodra ik de foutcodes wil uitlezen zegt hij dat de communicatie niet goed is.
Instrumenten paneel:
code 133 ECU-fout in instrumentenpaneel - Actueel
Airbag module:
code 248 Multiplex netwerkfout - Actueel
UCP:
Code 102 Regelcircuit +12v relais na ontsteking - Actueel
UCH:
Code 108 Stuurvergrendeling interne fout - Actueel
Als ik deze foutcodes wis dan duurt het wel weer enige tijd voor dat deze weer in het geheugen zitten, ze zijn dus wel te wissen en komen niet direct terug.
Daarbij moet een nieuwe UPC ingeleerd worden? De dealer vertelde mij dat hij er inprincipe gewoon op moest kunnen starten, enkel zouden bijvoorbeeld enkele functies geconfigureerd moeten worden.
Stuurkolom module hoefde volgens de dealer ook niet ingeleert te worden, dit deed de auto automatisch als hij op contact ging. maar dat doet hij dus niet..
Ook heb ik mijn UCH laten doormeten bij iemand, deze gaf aan dat in ieder geval het canbus gedeelte naar behoren zou moeten functioneren want dat had hij voor mij gecontroleerd..
Ik ben dus even ten einde raad en weet nu niet meer zo goed wat wijsheid is, wellicht dat een van jullie zoiets vergelijkbaars mee heeft gemaakt of kan aangeven van he, kijk daar of daar nog is na.
Ik ga nu een krat bier burgemeester maken want dan heb ik morgen in ieder geval geen kop pijn van die K*T auto maar van het bier.. haha
Groetjes Davy
Gemeten
Zie omschrijving
Uitgelezen met
Snap-on, Delphi
Downloads (6)
- alle-modules-los,-enkel-uch-met-2-weerstanden-120-ohm.jpg
- meting-canbus-alle-modules-na-vervangen-upc.jpg
- meting-canbus-alle-modules-na-vervangen-upc-ingezoomed.jpg
- schema-1337.pdf
- uch,-stuurbekr-en-dash.jpg
- uch-met-airbag-aangesloten.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken