versnellingsbak/koppeling probleem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Clio
Type
Clio II
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002/9
Brandstof
Benzine
Reacties
13
Bekeken
5892
Gepost: 04-07-2013 18:54
Topmonteur

Martijn81

Autotechnicus

Lid sinds: 07-02-2009
6015 bijdragen

 Eentje om na te denken..

als eerste chassisnummer volgt,heb alleen kenteken nog

probeer zo goed mogelijk te omschrijven en als goed is een filmpje..

Vandaag een clio 1.6 16v uit 2002 met volgend probleem/omschrijving.

Auto rijd al enige tijd rond met het probleem als de auto van vooruit rijde in achteruit rijden word gezet er een grote/harde 'bonk' / kanteling te horen is. dit is ook te zien bij de geopende motorkap en dan in zijn 1 zetten en optrekken ' klap/kanteling van gehele motor en bak,in achterzetten en optrekken hetzelfde enz enz. ik heb er een filmpje van gemaakt weetniet of het te zien/te horen is.het is echt een harde klap/schudding.

Motorsteunen allemaal in orde,het komt uit de 'aandrijving' ..

eerste idee is dat de koppeling(plaat) omslaat.

aantal keer op terrein getest en het bleef,maar nu het volgende,bij optrekken kwam er harde metaal geluid/knars en was er geen enkele aandrijving meer, ook als stond de auto echt in de versnelling en werkende koppeling,stond in zijn versnelling,koppeling opkomen..en gewoon gas kunnen geven zei het met af en toe metaalgeschuur.

eerste instantie: hart koppelingplaat er uit.

overleg klant om bak te demonteren. bak er vanmiddag eruit gehaald.

enige wat er te zien is aan de plaat dat het middenstuk,de bus waar prise as doorheenzit een hele grote speling heeft van links naar rechts. opgeklemd in bankschroef. wat naar mijn idee de klap kan veroorzaken bij vooruit/achteruit rijde.

Maar wat betreft geen aandrijving..het hart vande koppeling zelf is niet weg of volledig los en kan bijna niet bij deze constructie van de plaat,en is niet los te krijgen in de bankschroef.

Dus de bak gecontroleerd op werkbank,als ik versnelling inschakel is er verbinding naar beide assen,uiteraard niette testen met volledig vermogen van de auto op weg.

Nu is de plaat niet goed,is ook versleten qua frictiemateriaal maar wat veroorzaakt nu 'geen aandrijving' ?

Ik denk 2 losse problemen..en of oorzaak gevolg. en dat de bak nu 'overleden' is..maar hoe controleer ik dat makkelijk?

Let op: in verleden is de bak eens gewisseld en de linkeraandrijfas Voor HETZELFDE probleem van de bonk vooruit-achteruit. de klacht was na de wissel precies HETZELFDE. de koppeling of drukgroep is NOOIT vervangen

Ga er maandag weer mee verder..

 

Gemeten

nvt

Uitgelezen met

nvt

Foutcodes

nvt

Downloads (2)

  • mov00247.3gp
  • mov00248.3gp


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen