Oliepomp probleem??

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Kangoo
Type
Kangoo II
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
3149
Gepost: 11-11-2011 00:03
Topmonteur

Nissanwielmonteur

Diagnosetechnicus
Autobedrijf Van Leijden
Dealer

Lid sinds: 21-11-2007
612 bijdragen

Hallo,

Gisteren bij ons een voertuig gebracht met een K9K motor erin. Okee okee ik doe een beetje vals want het betreft een Nissan Qashqai.

Het verhaal is als volgt.

Auto wordt gebracht door de berging. Wat blijkt: Oliefilterring is tussen filter en behuizing vandaan gekomen. Montagefout dachten we en we plaatsen er een nieuw filter op en vulde de olie weer bij. De hele carterinhoud zat dus overal maar niet waar het hoort.

Vervolgens wilde ik een stukje gaan rijden maar met een klein beetje gasgeven hoor je een raar aanlopend geluid wat je ook voelt in de uitgaande buis van de turbo naar de intercooler. Natuurlijk de turbo kapot. Teveel speling op de as waardoor het schoepenwieltje aanloopt.

Wilde het geluid aan mijn collega laten horen een uurtje later en toen bemerkte ik het volgende.

Veel ratelgeluid bovenin onder het klepdeksel vandaan. Klein beetje gas naar 1200-1400 toeren en opeens loopt tie als een zonnetje.

Eigenlijk staan we met ons ballen in onze handen want we hebben 5000km geleden de auto een beurt gegeven. Leasemaatschappij zegt: Jullie zorg, niet goed gemonteerd. Importeur zegt: Haal de productfout maar bovenwater.

Het oliefilter zat vast. Iets meer als handvast. Had er wel een dop bij nodig om hem los te halen, maar ook geen wringijzer wat ik ook wel eens meegemaakt heb. Filterring wordt altijd ingevet en een vergeten ring was ook niet aan de orde. Nou haal je met een vergeten ring niet eens de deur en de ring valt ook niet zomaar van z'n plaats af.

Nou komt er bij ons wel eens een mannetje die jaren op een technische dienst van een auto-importeur heeft gewerkt en die zegt ongeveer het volgende:

Controleer de dikte van het oliefilter eens. Misschien is deze opgeblazen door te hoge oliepompdruk. Dus een niet goed werkend drukventiel. (Wat ik overigens hier wel vaker lees). Dat van dat ventiel daar dacht ik al aan toen ik het gerammel hoorde bij het starten. En het na toerenverhoging opeens weg was.

 

Klant geeft aan:

-Ik heb een plof gehoord en toen stond ik stil

-Ik heb dit al meer gehad en toen zat het filter los. (Klopt want persoonlijk heb ik hem toen zelf nog vastgedraait en gecontroleerd).

-Oliepijlmeter doet het regelmatig niet.

-Auto is als eens meer spontaan stilgevallen.

 

Nou kan ik met de beste wil van de wereld geen koppeling vinden tussen oliedruksignaal en niveaumeter en ecm. Dus een beveiliging dat de motor af zou slaan of minder vermogen zo geven als er geen druk of te weinig olie zou zijn.

 

Morgen komt het juiste adaptertje voor de oliedrukmeter en dan kan ik die meten.

Komt iemand dit verhaal een beetje bekend voor en zo ja, zat het in de oliepomp/regelventiel???

 

Ik plaats morgen een foto van de ring die tussen het filter en behuizing vandaan gekomen is.

 

Bedankt alvast

Ton


 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken