Gepost: 20-12-2016 18:20
Sjansema
Technisch Specialist
Auto de Groot Winschoten
Universeel
Lid sinds: 30-08-2011
48 bijdragen
Hierbij het volgende probleem,
Een Renault Master III 2.3 dci word bij een winkel neergezet, klant komt terug starten maar niet aanslaan.
Klant heeft de 2 week daarvoor al aangegeven dat zijn brandstofmeter ook af en toe alle kanten op schiet. wat betreft het starten verder nog geen mis slag daarvoor gedaan.
Auto is op transport gebracht. Deze auto is uitgevoerd met een opvoerpomp in de tank en een hogedrukpomp aan de zijkant van het blok. zonder extra pomp ertussen of natuurlijke aanzuiging vanaf de hogedrukpomp dus. tank gedemonteerd en na demontage bleek de oorzaak te zijn gevonden. een verbande massapositie van de stekker die op de opvoerpomp zit.
Gebeld met de dealer en blijkbaar een bekende klacht want kreeg een keurige set bestaande uit een nieuwe opvoerpomp, nieuwe stekker met stukje draad, alles compleet.Alles gemonteerd. Auto gestart en slaat aan. uit voorzorg eerst een tijd stationair laten draaien ( het was toch net koffietijd ) en tijdens de pauze slaat de auto uit.
Nu is het probleem dat de auto wel aanslaat ( naar mijn gevoel wel iets vertraagd ) maar zodra ik gas geef slaat de foutcode P0002 ? ( uit het hoofd zo ik type dit savonds ) drukregelklep maxima bereikt in ieder geval.
Omdat ik in eerste instantie bij binnenkomst van de auto het vermoeden had dat de drukregelklep defect was, aangezien de dealer mij zogenaamd vertelde dat er geen opvoerpomp in zat en natuurlijke aanzuiging van uit de pomp had moeten zijn. deze drukregelklep als vervangen door een nieuw exemplaar. dit aan de hand van de metingen.
Nu lijkt het probleem te zijn dat ik maar 2.5 bar aanvoerdruk heb vanuit de nieuwe gemonteerde pomp. daardoor start hij en wel en slaat ook wel aan ( ongv 350 bar ) maar bij het gas geven valt de druk terug naar 100 bar.
Volgens geleerden zou ik minimaal 4 bar aanvoerdruk moeten hebben. klopt dit ? Tevens is de hogedrukpomp gecontroleerd op de testbank bij Bughli en is goed bevonden.
Zijn drukregelklep heb ik nagemeten en gaat dus keurig op maximale opening staan bij veel vraag.
Nu is het vreemde dat nadat ik de drukmeter had aangesloten in de aanvoerleiding vanuit het niets na 3 x starten totaal geen druk meer had tijdens het starten. ong 12 bar max.. Vervolgens de retour van de hogedruk dichtgedrukt waardoor ik de druk iets verhoogde in de pomp en prompt sloeg hij na doorstarten weer aan.
Nu is mijn vraag waar gaat het mis. zou de nieuwe opvoerpomp van een verkeerd type kunnen zijn, de versie voor een hogedrukpomp met natuurlijke aanzuiging en tussenpompje? de pomp is dus nieuw in de tank, de drukregelklep op de hogedrukpomp is nieuw, de hogedrukpomp zelf is getest en goed bevonden. terwijl het begon met een slechte massa op de stekker.
Dit is nog de korte versie van het verhaal, leek mij het duidelijkste. bij vragen hoor ik het graag.
Gemeten
zie verhaal boven
Uitgelezen met
WoW , Jifeline , Dealerkast
Foutcodes
P0002
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen