1.9 dCi F9Q732 slaat niet aan

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Mégane
Type
Mégane I
Uitvoering
-
Bouwjaar
2001
Brandstof
Diesel
Reacties
13
Bekeken
2750
Gepost: 03-02-2014 07:44
Professional

Buonarroti

Lid sinds: 10-06-2008
28 bijdragen

Betreft een 1.9 dCi met CP1 HD-pomp en elektrische opvoerpomp. De startmotor draait, maar de motor slaat niet aan, en doet ook geen moeite. Ook met startpiloot versnelt het toerental wel even, zonder aan te slaan.

Volgens de verklaring van de klant startte de auto niet, waarop hij de wegenwacht belde. De wegenwachter heeft de motor gestart met startpiloot waarna alles in orde leek, de wegenwachter ging vervolgens een proefrit doen, tijdens deze proefrit viel de motor stil en sloeg deze dus niet meer aan.

Zie 'Gemeten' voor de uitgevoerde tests.

Ik heb het forum doorzocht naar wat inspiratie, maar niet direct dingen gevonden die me konden helpen.

Volgens de metingen worden de verstuivers aangestuurd, er is brandstofdruk, dus de logica zegt dat er dan brandstof ingespoten wordt. Echter, alles blijft droog in de motor en er is geen enkele rookvorming bij het starten, bovendien komt er ook geen retour van de verstuivers. Als je de logica verder volgt zou je denken dat er 4 verstuivers defect zijn, maar dat is uiteraard haast onmogelijk. Als alternatief zou het ook nog kunnen dat de druksensor me voor de gek houdt en er geen brandstofdruk is, maar het spanningsverloop van het sigaal van de druksensor ziet er niet vreemd uit en volgt netjes het verwachte patroon.

Ik zit dus even op een dood spoor en een probleem dat voor aanvang een makkelijk klusje leek, wordt dan ineens erg lastig.

Ik zou nu de verstuivers demonteren en laten testen, maar ik zelf amper geloven dat er iets mis mee is, aangezien dan alle 4 quasi tegelijk zouden moeten gesneuveld zijn.

Hebben jullie nog goede tips voor verdere stappen?

Gemeten

Uitgevoerde tests: Het starttoerental wordt gezien door Clip, de brandstofdruk loopt op tot 270-300 bar. Vervolgens met scoop gemeten en er loopt een stroom naar de verstuivers. Deze stroom heeft een correct beeld, dus de verstuivers worden aangestuurd. De spanning van de druksensor gecontroleerd met de scoop en deze vertoont een normaal beeld, spanning loopt op tijdens starten en daalt na starten terug. Vervolgens luchtinlaat gecontroleerd, EGR-klep omgedraaid zodat er zeker verse lucht aangezogen wordt, luchtfilter gecontroleerd. Uitlaat losgemaakt om verstopping uit te sluiten, gecontroleerd of de turbo-turbine vrij draait, ook ok, compressietest uitgevoerd, is ook ok. Ten overvloede nog de relais, voedingen en massa's van de ECU gecontroleerd, maar deze waren in orde, distributie gecontroleerd, met scoop BDP- en nokkenas signaal gecontroleerd, maar alles lijkt ok. Tot slot met andere brandstof getest door externe toevoer, maar helaas. Opvoerdruk en debiet zijn ook ok, maar dat was te verwachten gezien er voldoende raildruk tijdens starten.

Uitgelezen met

Renault Clip

Foutcodes

Geen foutcodes in geheugen of aanwezig

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen