Gepost: 13-10-2015 17:02
jerilo
Directeur / eigenaar
JWA Autoservice
Universeel
Lid sinds: 29-12-2007
370 bijdragen
Goedenmiddag,
Voor geschiedenis van de auto, klant is wezen proefrijden met deze auto (elders in het land) en was gelijk verkocht reed heerlijk en geen bijgeluiden hoorbaar. Besloten om auto te kopen (zonder garantie) omdat hij zo lekker liep zonder problemen. Auto zou nog klaar gemaakt worden voor aflevering. Er moest nog een nieuwe motorsteun in rechts en een nieuwe krukaspoelie. Bij aflevering was dit inderdaad vervangen maar bij het wegrijden hoorde de klant bijgeluiden die er eerst niet waren. Gelijk terug gegaan en gevraagd wat het kon zijn, was niks bijzonders. Klant nog niet helemaal gerust maar is gelijk op vakantie gegaan met de auto. Op de vakantie heeft het storingslampje een keer gebrand maar ging ook weer uit. Motor liep ook niet helemaal lekker.
Na de vakantie bij mij terecht gekomen, ben zijn vaste garage, met dit hele verhaal. Ik auto uitgelezen en storing op de ontsteking gehad. En geluisterd naar de bijgeluiden in de auto. 1 bijgeluid kwam achter de distributie vandaan en het andere geluid kwam bij vliegwiel/koppeling vandaan. Ik heb de klant geadviseerd om toch eens terug te gaan naar de verkopende partij met de mededeling dat ze de timing moesten controleren ivm storing en niet lekker lopen van de motor dit omdat de krukaspoelie vervangen is en we niet zeker wisten of dit een spieloze krukas is.
Klant inderdaad teruggeweest en timing stond niet helemaal goed werd gezegd en dit hadden ze verholpen. Bijgeluid was niks ergs werd er gezegd.
Klant een tijde rijden in de auto maar kwam toch bij mij of ik er naar wilden kijken hij vertrouwd het niet.
Dus wat heb ik gedaan om de klachten van de klant op te lossen,
- kloink geluid aanwezig: motorsteun was niet vastgezet
- bijgeluid bij distributie: spanrol of waterpomp lager kapot, nieuwe waterpomp en distributieset gemonteerd en timing zoals werkplaatshandboek goed gezet met het speciale gereedschap van Renault. Zelfs de moeren van de nokkenaspoelie's los gedraaid om de riem mooi spanningsvrij te monteren. Geluid is inderdaad weg nu.
Maar de motor loopt niet lekker stationair staat te ploffen en een beetje te halen. En het geluid bij het vliegwiel is ook nog aanwezig.
Nu is mijn idee en ik ga morgen het b.d.p. signaal meten, dat er teveel speling op het vliegwiel zit dat deze lawaai maakt. En door de trilling/onbalans een verkeerd signaal geeft aan de ECU. Bij iets gasgeven loopt de motor weer keurig en is de 4 gasmeting ook weer goed wat stationair niet het geval is.
Gaan jullie mee in mijn mening of hebben jullie nog andere suggestie's?
Bougie's heb ik ook gelijk vervagen deze waren ook versleten. Geen foutcode's aanwezig.
Nog even ter info voordat ik de riem verwijderd had heb ik de timing gecontroleerd en deze stond toch een halve tand verkeerd, kon het speciaal gereedschap niet achter in de nokkenassen krijgen.
Bij het monteren heb ik de nokkenassen aan de achterzijde geblokkerd met speciaal gereedschap en een pen in het vliegwiel gedaan. Bij het monteren en spannen van de riem zijn de nokkenaspoelie's los gehaald zodat de spanning eraf is en ik zeker weet dat de nokken assen perfect op timing blijven staan. Na het aftekenen van de riem en 4 keer rondgedraaid te hebben van de motor met de hand alles weer opnieuw gecontroleerd maar ook nu stond alles keurig optijd en de spanning perfect van de riem. Dus ik twijfel niet aan een verkeerde timing op dit moment.
Het is een Megane sport met 225pk
Gr. Jeroen
Gemeten
bdp-signaal (nog gaan doen)
Uitgelezen met
WOW
Foutcodes
geen
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen