Vandaag bij een Renault Megane Ph2 geweest waar een garage houder niet uit kwam.
Een stukje voor geschiedenis
Klant kwam bij de garage met de klacht storings lampje brand, Garage houder heeft deze uitgelezen en werdt geconfronteerd met P0340.
Na een belletje met de dealer werdt besloten om de hallgever van de nokkenaspositie sensor te vervangen en de software te updaten. Hier na kwam de storing direct er weer in en werdt besloten om de oude hall gever te monteren en verder te zoeken.
het bleek dat een half jaar geleden de Distrubutie riem was vervangen zonder gebruik van speciaal gereedschap, het advies was controleer en herstel zo nodig de D-riem timing. Omdat de nokkenasversteller rammelde bij een koude start werdt de nokkenas versteller vervangen samen met de actuator en weer de distrubutie riem, dit maal met speciaal gereedschap.
Helaas bleek de storing nog niet opgelost, en zocht de garage houder contact met mij.
Ik ben naar de auto in kwestie geweest, en begonnnen met uitlezen van de foutcodes,
Ook ik trof P0340 aan, de exacte omschrijving hier van is :
Nokkenaspositie sensor storing in circuit, er is een fout gevonden in het circuit maar de PCM kan niet registeren waar de fout zich bevind.
Ik heb de motor gestart, en een gas geven er wordt duidelijk van buitena fvalse lucht aangezogen ook de onderdruk van de map sensor stationair bevestigde dit. De onderdruk was namelijk 700Mb, bijna een onderdruk voor vollast, de shortfeultrim zat ook ver buiten zijn bereik met -18 en de longfeultrim zat op +19.
Remmenreiniger is een goede hulp bij het zoeken van valse lucht, want het bleek al gauw dat de pakking van de gasklep niet goed zat, ik heb deze correct gemonteerd, en de gasklep schoongemaakt, en de foutcodes gereset. Tijdens een nieuwe meting lag de onderdruk op 300Mb en de shrtfeultrim op+0.1%, niks meer op aan te merken.
Nu dit opgelost was ben ik eens bezig gegaan met de P0340 foutcode welke al weer was opgeslagen door de PCM (storing komt er na een kleine seconde in als de motor loopt).
Hier op ben ik eens de massa van de hall gever gaan controleren
Zie bijlage : Massa Hallgever
De massa is in orde, en ben ik verder gegaan met de voeding
Zie bijlage: Voeding Hallgever
Deze is ook in order (gemeten met draaiende motor), nu deze in orde zijn ben ik het singaal gaan meten van de Hallgever, hier uit kwam de volgende meting
Zie bijlage: Singaal oude hallgever
Zo als te zien is, gaat het singaal alle kanten op, massa komt niet eens in de buurt van de 0V en de spanning niet eens in de buurt van de 14V, op toeren was het helemaal een drama, het singaal ging alle kanten op, hier heb ik helaas geen opname van gemaakt. Maar het stationair singaal spreekt voor zich.
Ik heb hier op een nieuwe orginele Renault Hallgever gemonteert, en heb met de nieuwe hallgever het singaal opnieuw gemeten
Zie bijlage: nieuwe hallgever
Dit ziet er weer keurig uit, nog een paar keer gas geven zodat de motor kanteld om te kijken als het singaal nog zakt of andere rare sprongen maakt, ook tijdens de proefrit bleef het singaal keurig.
Zie bijlage: nieuwe hallgever optoeren
Waar het mis is gegaan kan ik helaas geen antwoord opgeven, de storing is in elk geval opgelost en de garage houder heeft weer een tevreden klant
Gemeten
Voeding Hall gever, Massa Hallgever, Singaal hallgever, gezocht naar valse lucht, Longfeultrim, Shortfeul trim
Uitgelezen met
Wurth WOW, VCDS OBD
Foutcodes
P0340
Bijgewerkt door renaultmonteurtje op 27-08-2011 16:16
Downloads (5)
- massa-hallgever.jpg
- nieuwe-hallgever-op-toeren.jpg
- nieuwe-hall-gever-stationair-draaiende-motor.jpg
- singaal-oude-hall-gever.jpg
- voeding-hallgever.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »