Gepost: 02-03-2009 00:55
Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Motor klepspeling gecontroleerd bij 150.000km, was goed. Alle filters vervangen. Olie ververst en nieuwe olie (Esso Ultron 5W40 volsyntetisch) gevuld via het nog gedemonteerde kleppen deksel. Alles afgemonteerd, motor laten draaien en oliepeil gecotroleerd. Nog 0,25ltr via de vulopening bijgevuld om op peil te krijgen. Proefrit gemaakt, eerst 4 km door het stadsverkeer, daarna 3 km snelweg met ongeveer 100km/uur, toen op de volgende snelweg en even flink doorgetrokken in de vijfde versnelling naar 160km/uur. Gas los, maar motor bleef doortrekken. Remmen tot 120 km/uur en toen de rem weer los. Motor bleef doortrekken. Koppeling ingetrapt en motor vloog in toeren omhoog en gaf direct storingscode "inspuitstoring of inspuitprobleem o.i.d." en de motor sloeg af. De koppeling weer op laten komen en de motor sloeg weer aan. Geen storingsmelding meer en de auto reed verder weer normaal. In de werkplaats aangekomen en onder de motorkap gekeken. Was een slang bij de vulpijp losgeschoten en had de motor behoorlijk vervuilt met olie. Slang vast gemaakt en 0,5ltr olie bijgevult om weer het juiste peil te verkrijgen. Klant klaagt nadien over een steeds meer fluitende turbo en olieverbruik. Na een paar grote ritten van 200km gaat de motor steeds slechter trekken en verbruikt op 500 km bijna 5ltr olie. Turbo met verstelbare schoepen blijkt stuk. Hoe kan het zijn dat deze motor op hol sloeg en is die stuk gedraaide turbo hier een gevolgschade van, of zou de turbo al wat slechter zijn geweest en tijdens de proefrit inwendig olie is gaan lekken waarop de motor op hol is geslagen? Wie heeft hier ervaring mee of weet wat er is gebeurd?
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken