Gepost: 11-03-2010 23:31
Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Beste Renault techneuten,
ik heb hier een scenic 1.9 dti staan uit 2001, waarvan ik de distributie moet vervangen.
Ik heb 2 weken geleden de distributie al vervangen, waarbij mij opviel dat het bijna onmogelijk is om de riem op een redelijk normale manier te monteren. om maar niet te spreken van de moeite die ik moest doen om de spanner op zn plek te krijgen en de boel op spanning te krijgen.
We hebben de riem er met 2 man omheen moeten leggen, en draaide bekant de inbus op de spanrol dol omdat deze anders niet op zn merktekens kwam.
Ik heb de montage voorschriften gevolgd uit autodata, maar heb 2 dagen kramp in me vingers gehad van het krachtzetten om de riem er omheen te krijgen, ondanks dat de spanrol in ontspannen toestand was.
Resultaat was dus ook dat de auto een week prima gelopen heeft, en na een week het plastic gedeelte van de spanrol is gelopen. Gevolg is 5 kromme kleppen, leuk garantiegeval dus.
Oorzaak is waarschijnlijk een te strak gespannen distributie (grrrrrr was het dus niet de spanner van de multiriem waar dat bijgeluidje vandaan kwam).
Ik ben zeker geen leek op distributie-gebied, heb er al tientallen gedaan, zo niet honderden in de 20 jaar dat ik sleutel.
Toch houdt ik me bij deze aanbevolen voor een paar goede tips.
Morgen zit de kop weer in elkaar met 8 verse kleppen en kan het monteerfeest weer beginnen.
Bijvoorbaat dank Paul
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen